Test av Nordica Bushywayne

Test av Nordica Bushywayne
Kategori
Frikjøring
Vekt
3040 gr
Midtbredde
127 mm
Testet lengde
185 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Bushywayne er noe av det aller stiveste vi har målt. 9 på midten og framskia er i alle fall ny rekord for det segmentet, og egenvekta snakke...r for seg, det er ikke ofte vi kjører på ski over tre kilo. Det pussige er at den ekstremt stive og tunge konstruksjonen er paret opp med veldig mye innsving, spesielt i bakskia (16mR). Det gir enormt massive og tunge tupper i tillegg til totalvekta. Legg merke til at framtuppene på disse skia er like breie som på K2 sine monsterski. Tuppene har lave og spisse vinkler.

På snø:

Stor, tung ski med langt skjær og og lite setback. Dette er slett ikke en dårlig ski, men det blir liksom litt for mye av alt. Den er best til å være allsidig, svakest på at den er for tung til å få kjapt med seg. Passer de store frikjørerne. Denne skia krever sin mann. En stiv ski som skal kjøres utenfor løypa, men trenger fart for å manøvreres.

Test av Nordica Bushywayne

SFI (Ski Flex Index)

6
8
9
9
7

Fri Flyt helhetsvurdering av Nordica Bushywayne:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 68997
Merke
Nordica
Modell
Bushywayne
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
Gliflate
105 cm
Rocker bak
40 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
120 cm
Tapering bak
35 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
6 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
6 cm
Maks bak (breieste bak)
149 mm
Midje (smaleste midt)
127 mm
Maks fram (breieste fram)
157 mm
Innsving radius
18 mR
Koning (Framski minus bakski)
7 mm
Areal (en ski)
2500 cm2
Vekt
3040 gr
Relativ vekt
1.22 gr/cm2
Høyde på baktupp
56 mm
Høyde på framtupp
61 mm
Vinkelen på baktupp
18°
Vinkelen på framtupp
17°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Blizzard Spur 2015

Blizzard markedsfører karbonfiber i denne modellen, men her er det kun til stede for syns...
+

Line Opus Magnum

Disse skiene fra Line utmerker seg med lav vekt, tynn såle- og kant, myk baktupp...
+

Scott Scrapper

Scott kommer alltid med en eller annen raritet, det rare med disse er at de...
+

Armada Armada JJ 2.0

Armada JJ er en klassiker. Den er og spesiell i og med at den har...
+

Salomon Rocker 2

Rocker 2 er en typisk capkonstruksjon. Salomon har lagt på spennet de siste årene, og...
+

ZAG Slap XL

Fra tegnebordet i Chamonix kommer Slap XL med en veldig lang avsmalnende tupp. Taperinga er...
+

Whitedot Redeemer Carbonlite

Redeemer Carbonlite er testens klart letteste skipar, Det er fordi de har lagd dem av...
+

Völkl Three

Nykomlingen fra tyske Völkl er testens nest største ski målt i areal. Three har gjennomgående...
+

K2 Shreditor Powabunga

Dette er den feiteste nykomlingen vi har sett på noen år. Glassfibersandwich med veldig mye...
+

APO Rise-Up BC

Franske Apo har laget denne promodellen til Sammy Carlson med middels tung glassfibersandwich og enorm...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå