Test av Head Kore 117

Test av Head Kore 117
Kategori
Frikjøring
Vekt
1960 gr
Midtbredde
116 mm
Testet lengde
189 cm
Pris
Kr 7 499,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Head lanserte de tre modellene i Kore-serien med brask og bram på instagram i vinter. 117-gaven er den klart bredeste i serien. Head liker s...jøl å framheve at de har brukt graphene, en mer vanlig beskrivelse vil være å si at Kore 117 er en lett karbon- og glassfibersandwich. Det er ganske stor breddeforskjell på fram- og bakski. Kore 117 utmerker seg med stiv framski. Innsvingen er også krappere i framskia.

På snø:

Dette er en ski som oppleves ganske stor på foten. Den er stabil og godt balansert. Den har ikke den noe «sprø» karbonskifølelsen, men den er tydelig blant de stivere skiene i testen, det merker man godt under foten. Det er med på å gjøre den litt krevende i oppkjørt snø, men med en bestemt pilot fungerte den meget godt også der. Stivheten er også med på å gjøre skia litt leiken – du føler at du får svar om du trykker. Head er på sporet av noe virkelig bra her, men det er ikke en ski som er blant de mest lettkjørte. Kore 117 krever at du vil gi på litt.

Test av Head Kore 117

SFI (Ski Flex Index)

6
5
5
7
7

Fri Flyt helhetsvurdering av Head Kore 117:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
189 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 65577
Merke
Head
Modell
Kore 117
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
180
Gliflate
107 cm
Rocker bak
36 cm
Rocker fram
46 cm
Skjær
127 cm
Tapering bak
25 cm
Tapering fram
37 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
18 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
128 mm
Midje (smaleste midt)
116 mm
Maks fram (breieste fram)
145 mm
Innsving radius
25 mR
Koning (Framski minus bakski)
17 mm
Areal (en ski)
2309 cm2
Vekt
1960 gr
Relativ vekt
0.85 gr/cm2
Høyde på baktupp
30 mm
Høyde på framtupp
72 mm
Vinkelen på baktupp
16°
Vinkelen på framtupp
31°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Line Sick Day 114

Hele Sick Day-serien er oppdatert foran sesongen. 114 er den bredeste utgaven. Dette er en...
+

Elan Ripstick 116

Ripstick 116 er testens letteste ski. Den har det Elan kaller TNT-konstruksjon med bruk av...
+

Movement Go 115

Det er overraskende få promodeller i denne delen av årets test, men på denne skien...
+

Armada Arv 116

Denne nye versjonen av klassikeren JJ har nå byttet navn og blitt den bredeste skia...
+

Rossignol Super 7 HD

Rossignols 7-serie går inn i sitt femte år, og stadig er det små forandringer, men...
+

DPS Wailer A112

DPS bruker samme form til å lage ski med ulik oppbygging og vekt. Kjørerettede A112...
+

Nordica Enforcer Pro 115

Enforcer kommer også i en Pro-utgave, som liket med endel andre ski i denne testen...
+

Black Diamond Boundary Pro 115

Black Diamond har de siste årene flyttet skiproduksjonen til Blizzards fabrikk i Østerrike. De har...
+

Blizzard Rustler 11

Rustler-serien er ny av året. I tillegg til denne kommer også lillebroren Rustler 10. Denne...
+

Nordica Enforcer 110

Enforcer 90 og 99 har tidligere gjort det svært bra i våre tester. I år...
+

4FRNT Col

Testens klart billigste ski kommer fra 4frnt. Etter en del fram og tilbake ble Col...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå