Test av Fischer Big Stix 110

Test av Fischer Big Stix 110
Kategori
Frikjøring
Vekt
2210 gr
Midtbredde
110.2 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 7 500,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Fischer drømmer nok om den gang Big Stix dominerte blant de ivrigste entusiastene på begge sier av Atlanteren, med noen av de mest populære ...frikjøringsskiene. Big Stix ble relansert for noen år siden. 110-utgaven, som har en bredere storebror i Big Stix 122, er en myk ski i sandwichkonstruksjon. Den har moderat rocker foran og forholdsvis kort svingradie – som er aller kortest i bakskia.

På snø:

Fischer Bigstix 110 er best i løssnø, den føles bred nok og stor nok til at du har lyst til å ta den med på de store dagene. Den er smidig og letthåndterlig også i preparert bakke. Men den myke fleksen gjør at den ikke topper lista på fartsstabilitet, og noen av testkjørerne kommenterer at den har en litt tam kjørefølelse. Denne 2014-utgaven av Bigstix fungerer til det meste, men uten å begeistre.

Test av Fischer Big Stix 110

SFI (Ski Flex Index)

4
4
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Fischer Big Stix 110:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
186 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44445
Merke
Fischer
Modell
Big Stix 110
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
166, 178
Gliflate
128 cm
Rocker bak
24 cm
Rocker fram
34 cm
Skjær
132 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
34 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
11.5 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11.5 cm
Maks bak (breieste bak)
123.8 mm
Midje (smaleste midt)
110.2 mm
Maks fram (breieste fram)
139.3 mm
Innsving radius
23.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
15.5 mm
Areal (en ski)
2179 cm2
Vekt
2210 gr
Relativ vekt
1.01 gr/cm2
Høyde på baktupp
60 mm
Høyde på framtupp
70 mm
Vinkelen på baktupp
34°
Vinkelen på framtupp
33°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Line Supernatural 108

Denne nye skimodellen fra Line minner om tidligere modeller som Prophet og Mothership. Den har...
+

Salomon Q Lab 2015

Bare bokstaven Q er igjen av Quest-serien til Salomon, i tillegg til ideen om å...
+

Line Sick Day

Line vil vise at de kan mer enn å lage lekne ski, og Sick Day...
+

Black Crows Atris

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Scott Punisher

Scott pleier å levere konstruksjoner utenom det vanlige, og Punisher er intet unntak: Fram -og...
+

Black Crows Corvus 2015

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Fischer Ranger 106

Ranger-serien skiller seg fra Big Stix ved at sandwichkonstruksjonen er forsterket med aluminium, ifølge Fischer...
+

Atomic Automatic 109

109 er den midterste skien i frikjøringsserien Automatic. Den har en lett trekjerne med karbonforsterkning....
+

Whitedot Ranger

På Ranger CL har Whitedot erstattet glassfiber med karbonfiber og fått en svært lett konstruksjon....
+

Movement Trust

Movement Trust har en lang framski med rocker og taper og en kort bakski uten...
+

Whitedot Director

Whitedot satser videre med nye modeller, og dette er andre generasjon av Director. Den har...
+

Nordica El capo

Nordica har tradisjoner for å lage allround frikjøringsski med aluminiumsforsterkning og gode egenskaper i bakken,...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå