Test av Elan Ripstick 116

Test av Elan Ripstick 116
Kategori
Frikjøring
Vekt
1840 gr
Midtbredde
114 mm
Testet lengde
185 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Ripstick 116 er testens letteste ski. Den har det Elan kaller TNT-konstruksjon med bruk av karbonstrenger. Som eneste ski i testen har den o...gså definert høyre- og venstreski. Ripstick ble levert offensivt montert (6cm bak midt). Man bør vurdere å montere denne skia 3cm bak anvist (9cm bak midt). Ripstick 116 kjennetegnes av stor og myk framski kombinert med mye rocker.

På snø:

Ripstick 116 er veldig svingvillig, på grensa til nervøs. Slik skia var satt opp i denne testen, var det litt vanskelig å få den til å spille på lag i høy fart. Vekten er nok også med på å gjøre den nervøs, konstruksjonen er veldig lett i denne sammenhengen. Det kan være et alternativ å sette på toppturbinding – det er da også fellefeste bak. Men når du finner idealhastigheten for denne skia, fungerer den tilfredstillende i og utenfor løypa.

Test av Elan Ripstick 116

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
3
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Elan Ripstick 116:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45533
Merke
Elan
Modell
Ripstick 116
Produsert i land
Slovenia
Andre lengder
193
Gliflate
88 cm
Rocker bak
36 cm
Rocker fram
60 cm
Skjær
127 cm
Tapering bak
28 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
6 cm
Maks bak (breieste bak)
131 mm
Midje (smaleste midt)
114 mm
Maks fram (breieste fram)
146 mm
Innsving radius
21 mR
Koning (Framski minus bakski)
15 mm
Areal (en ski)
2242 cm2
Vekt
1840 gr
Relativ vekt
0.82 gr/cm2
Høyde på baktupp
32 mm
Høyde på framtupp
65 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
23°
Høyde spenn
2 mm

Tilsvarende ski

+

Line Sick Day 114

Hele Sick Day-serien er oppdatert foran sesongen. 114 er den bredeste utgaven. Dette er en...
+

Movement Go 115

Det er overraskende få promodeller i denne delen av årets test, men på denne skien...
+

Armada Arv 116

Denne nye versjonen av klassikeren JJ har nå byttet navn og blitt den bredeste skia...
+

Rossignol Super 7 HD

Rossignols 7-serie går inn i sitt femte år, og stadig er det små forandringer, men...
+

DPS Wailer A112

DPS bruker samme form til å lage ski med ulik oppbygging og vekt. Kjørerettede A112...
+

Nordica Enforcer Pro 115

Enforcer kommer også i en Pro-utgave, som liket med endel andre ski i denne testen...
+

Black Diamond Boundary Pro 115

Black Diamond har de siste årene flyttet skiproduksjonen til Blizzards fabrikk i Østerrike. De har...
+

Blizzard Rustler 11

Rustler-serien er ny av året. I tillegg til denne kommer også lillebroren Rustler 10. Denne...
+

Nordica Enforcer 110

Enforcer 90 og 99 har tidligere gjort det svært bra i våre tester. I år...
+

Head Kore 117

Head lanserte de tre modellene i Kore-serien med brask og bram på instagram i vinter....
+

4FRNT Col

Testens klart billigste ski kommer fra 4frnt. Etter en del fram og tilbake ble Col...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå