Test av Dynastar Pro Rider

Test av Dynastar Pro Rider
Kategori
Frikjøring
Vekt
2560 gr
Midtbredde
105 mm
Testet lengde
192 cm
Pris
Kr 12 999,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Pro Rider-navnet er tilbake, over et tiår etter at det var det gjeveste å se på i skibutikken om høsten. Den nye utgaven har da også noen ga...mmeldagse elementer: Pro Rider har veldig høyt spenn og lite innsving til kategorien å være. Pro Rider er en tung konstruksjon og testens klart tyngste ski. Stivt midtparti- og bakski.

På snø:

En brutal ski som krever høye ambisjoner, ferdigheter, stor fart og stor plass. Pro Rider er svært tungkjørt, den krever mye fart før den kommer til sin rett. Den er veldig bra på det den er ment for – men du må både gi gass og få den godt inn i sving før den gir deg det ene svaret den har. Så for noen av testere var dette en ski som krevde mye og ga lite tilbake. I lav fart er den uhåndterlig. Skien oppleves lang på foten og større enn midjemålet skulle tilsi. Skien gjør ikke skam på Pro Rider navnet, men den gjør ikke noe for at skien skal ha

Test av Dynastar Pro Rider

SFI (Ski Flex Index)

4
6
6
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynastar Pro Rider:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
192 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 46634
Merke
Dynastar
Modell
Pro Rider
Produsert i land
Frankrike
Andre lengder
Gliflate
148 cm
Rocker bak
10 cm
Rocker fram
34 cm
Skjær
149 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
28 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
121 mm
Midje (smaleste midt)
105 mm
Maks fram (breieste fram)
133 mm
Innsving radius
26.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
12 mm
Areal (en ski)
2150 cm2
Vekt
2560 gr
Relativ vekt
1.19 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
58 mm
Vinkelen på baktupp
16°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
12 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Soul 7 HD

7-serien til Rossignol er oppdatert i år. Flere av skiene i serien har vært bestselgere...
+

Salomon QST 106 2017

QST-serien er ny fra Salomon i år. Skiene i serien har lav egenvekt, noe som...
+

Faction Candide 2.0

Candide Thovex er fortsatt den eneste mannen på planeten med fire ulike promodeller (selv om...
+

K2 Marksman

Pep Fujas er en av gamle K2-proffene som fortsatt har kontrakt med skimerket. Dette er...
+

Völkl VTA 80 Lite

Årets VTA Lite er en litt moderert – altså tyngre – enn fjorårets rekordlette modell....
+

Stereo Zenith

Stereo er et av flere norske skimerker som produserer skiene sine ved Åre Skidfabrik i...
+

Array Altavia 80 Carbon

Skitrab Altavia Carbon er myk foran og stiv bak, uten rocker. Her er langt mindre...
+

Armada ARV 106

Dette er en av de bredere skiene i Armadas ARV-serie. 106-utgaven har myke tupper og...
+

Atomic Backland 109 2017

Backland 109 er ny av året og tar over for Automatic. Skiene har ganske lett...
+

DPS Wailer Foundation 106

"Foundation er den nye budsjett-serien til DPS. Budsjett i DPS-verden betyr en normalt priset ski....
+

DPS Wailer Pure 106

Geometrisk sett er denne DPS-skien lik som Foundation-broren, men den har lavere spenn og lengre...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå