Test av DPS Nina F99

Test av DPS Nina F99
Dameski
Kategori
Frikjøring
Vekt
1840 gr
Midtbredde
99 mm
Testet lengde
176 cm
Pris
Kr 7 495,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

F står for Foundation og det betegner den billigste serien fra DPS. Nina F99 er en glassfibersandwich. Den er - motsatt det man kanskje forb...inder med DPS - ikke spesielt lett.Skjæret er mest innsvingt fram- og bak, mens midten har lengre radius. Dette er middels stive ski med litt mykere tupper.

På snø:

DPS Nina F99 er en lettkjørt ski som trives i løssnøen. Et godt valg som første løssnøski – men våre testere får ikke svarene de ønsker når de setter på fart. Flere i testlaget synes denne er svakere enne andre DPS-modeller de har testet. De synes skia blir litt «pinglete», og den oppleves ustabil i stor fart. Så dette er ikke en ski du kan ta med på alt, men som er enkel og leiken i moderat fart i løssnø. I sum passer den godt for deg som vil he en lettkjørt offpisteski og ikke skal utfordre for mye.

Test av DPS Nina F99

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av DPS Nina F99:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
176 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45543
Merke
DPS
Modell
Nina F99
Produsert i land
USA
Andre lengder
158, 168
Gliflate
107 cm
Rocker bak
29 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
121 cm
Tapering bak
26 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
118 mm
Midje (smaleste midt)
99 mm
Maks fram (breieste fram)
130 mm
Innsving radius
18 mR
Koning (Framski minus bakski)
12 mm
Areal (en ski)
1894 cm2
Vekt
1840 gr
Relativ vekt
0.97 gr/cm2
Høyde på baktupp
32 mm
Høyde på framtupp
60 mm
Vinkelen på baktupp
23°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

4FRNT MSP W

4FRNTs første modell MSP ble i sin tid laget for park og pudder, men er...
+

Liberty Genesis

Amerikanske Liberty har levert er en ski med sandwichkonstruksjon og gjennomsnittlig egenvekt. Genesis har lang...
+

Blizzard Sheeva 10

Blizzard Sheeva er en sandwichkonstruksjon forsterket med aluminium. Til tross for metallbruken har den ganske...
+

Atomic Bentchetler

Vi har testet stadig nye versjoner av denne gjentatte ganger de siste årene. Chris Benchetler...
+

Blizzard Spur

Blizzards bredeste storfjellski er den mest anormale skia vi har sett på noen år, Denne...
+

Majesty Hypernaut

Majesty vil virkelig markere seg i landskapet med Hypernaut. Konstruksjonen med mye karbonfiber er veldig...
+

Down Countdown

Down Countown er en relativt lett sandwichski med noe bruk av karbon. Et kort spenn...
+

Black Crows Daemon Birdie

Black Crows Daemon Birdie har innsving helt fram til tuppen, i stedet for den avsmalnede...
+

Rossignol Soul 7

Rossignols 7-serie er finslipt gjennom mange år. Soul 7 er en bred ski med relativt...
+

Atomic Backland

Testens bredeste ski har en ganske lett konstruksjon. Backland har mye innsving i framskia og...
+

K2 Catamaran

K2 har tradisjon for å ha en bred og eksperimentell løssnøski, og nykommeren Catamaran skiller...
+

SGN Ur-rakkar

SGN Ur-rakkar er ny av året og er storebroen til Rakkar fra samme merke. Denne...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå