Test av DPS Lotus138

Test av DPS Lotus138
Kategori
Frikjøring
Vekt
2060 gr
Midtbredde
138 mm
Testet lengde
182 cm
Pris
Kr 12 995,-
Årsmodell
2016

Teknisk info:

Karbonfibermerket DPS har som forventet lav egenvekt, men de er ikke lettest i klassen. Testens største midje er kombinert med svært lite in...nsving og gjennomgående rocker. Lotus 138 har en ekstremt stiv baktupp, myk framski og høye tupper. Lotus har har fortsatt elementer av det de markedsførte som spoon technology for et par år tilbake. Det er riktig nok veldig nedtonet, og materialiserer seg som en liten knekk langs kanten i tuppområdet.

På snø:

Når utenforstående tok heisen sammen testpanelet, fikk skiene mye oppmerksomhet. Du må også være oppmerksom selv når du kjører den i bakken – her må du forplikte deg til å gjøre om på hele skiteknikken på hardt underlag. Men fordelen er at du kan kjøre like fort sidelengs som rett fram med null fare for at skiene griper tak. Og flyten? Den er klart best i klassen. Og følelsen av å sette en sidelengs puddersving? Den finner du ikke maken til. Skal du ha en ski KUN til løssnø sier du? Vurder denne.

Test av DPS Lotus138

SFI (Ski Flex Index)

10
5
5
3
6

Fri Flyt helhetsvurdering av DPS Lotus138:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 105536
Merke
DPS
Modell
Lotus138
Produsert i land
USA
Andre lengder
182,192
Gliflate
18 cm
Rocker bak
80 cm
Rocker fram
85 cm
Skjær
80 cm
Tapering bak
50 cm
Tapering fram
53 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
143 mm
Midje (smaleste midt)
138 mm
Maks fram (breieste fram)
147 mm
Innsving radius
31 mR
Koning (Framski minus bakski)
4 mm
Areal (en ski)
2430 cm2
Vekt
2060 gr
Relativ vekt
0.85 gr/cm2
Høyde på baktupp
37 mm
Høyde på framtupp
35 mm
Vinkelen på baktupp
22°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
mm

Tilsvarende ski

+

4FRNT Kye 120

Kye Petersen sin største skimodell har en gjennomsnittlig flekskurve og storslalåmradius . Den har rocker...
+

Elan Boomerang 2016

Boomerang er en av de modellene vi kjenner best til fra før, og den vant...
+

Black Crows Nocta

Nye Nocta er en lett glassfibersandwich og testens mykeste ski ved siden av APO sin...
+

APO BD7

APO er opprinnelig et snowboardmerke, og laker ofte leikne ski. Geometrien til denne skia minner...
+

Faction 4.0

Candide 4.0 er laget av den samme lette lin-sandwichen som de har brukt tidligere. Skiene...
+

Fat’y’pus Mack5

Amerikanske Fat'ypus leverer testens klart største ski målt i areal og bredde. Så tross lav...
+

Völkl BMT 122

BMT 122 er en rein karbonfiberkonstruksjon. Den deler førsteplassen med Black Crows Nocta om å...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå