Test av Blizzard Sheeva 10

Test av Blizzard Sheeva 10
Dameski
Kategori
Frikjøring
Vekt
1700 gr
Midtbredde
101 mm
Testet lengde
172 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Blizzard Sheeva er en sandwichkonstruksjon forsterket med aluminium. Til tross for metallbruken har den ganske lav egenvekt. Skia har et lit...t spesielt skjær med veldig lang innsvingsradius i framskia, men vesentlig mer innsving i bak- og midtski. Myk framski. Balansert mengde rocker i fram- og bakski.

På snø:

Flere av kjørerne oppfatter denne som noe ustabil i høy fart. Det er kanskje den krappe innsvingen i bakskia som gjør det. Testlaget er også splittet i hvordan de oppfattet den i sving – om man ser på innsvingsradiusen som går fra 30 til 17 er det lett å forstå. De som fant seg til rette på den oppfattet den som svingvillig, mens andre fikk lite respons. I sum er Sheeva en bra allroundski som kanskje ikke passer for alle. Bør prøves.

Test av Blizzard Sheeva 10

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Blizzard Sheeva 10:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
172 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45543
Merke
Blizzard
Modell
Sheeva 10
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
156, 164
Gliflate
101 cm
Rocker bak
32 cm
Rocker fram
39 cm
Skjær
124 cm
Tapering bak
24 cm
Tapering fram
24 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
8 cm
Maks bak (breieste bak)
121 mm
Midje (smaleste midt)
101 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
21 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
1893 cm2
Vekt
1700 gr
Relativ vekt
0.9 gr/cm2
Høyde på baktupp
32 mm
Høyde på framtupp
68 mm
Vinkelen på baktupp
21°
Vinkelen på framtupp
31°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

4FRNT MSP W

4FRNTs første modell MSP ble i sin tid laget for park og pudder, men er...
+

Liberty Genesis

Amerikanske Liberty har levert er en ski med sandwichkonstruksjon og gjennomsnittlig egenvekt. Genesis har lang...
+

Majesty Hypernaut

Majesty vil virkelig markere seg i landskapet med Hypernaut. Konstruksjonen med mye karbonfiber er veldig...
+

DPS Nina F99

F står for Foundation og det betegner den billigste serien fra DPS. Nina F99 er...
+

Down Countdown

Down Countown er en relativt lett sandwichski med noe bruk av karbon. Et kort spenn...
+

Atomic Bentchetler

Vi har testet stadig nye versjoner av denne gjentatte ganger de siste årene. Chris Benchetler...
+

Blizzard Spur

Blizzards bredeste storfjellski er den mest anormale skia vi har sett på noen år, Denne...
+

Black Crows Daemon Birdie

Black Crows Daemon Birdie har innsving helt fram til tuppen, i stedet for den avsmalnede...
+

Rossignol Soul 7

Rossignols 7-serie er finslipt gjennom mange år. Soul 7 er en bred ski med relativt...
+

Atomic Backland

Testens bredeste ski har en ganske lett konstruksjon. Backland har mye innsving i framskia og...
+

K2 Catamaran

K2 har tradisjon for å ha en bred og eksperimentell løssnøski, og nykommeren Catamaran skiller...
+

SGN Ur-rakkar

SGN Ur-rakkar er ny av året og er storebroen til Rakkar fra samme merke. Denne...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå