Test av Atomic Bentchetler

Test av Atomic Bentchetler
Kategori
Frikjøring
Vekt
2310 gr
Midtbredde
119 mm
Testet lengde
185 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Vi har testet stadig nye versjoner av denne gjentatte ganger de siste årene. Chris Benchetler må ha høy status hos Atomic, for han har virke...lig fått dem til å lage en ski som ikke ligner de andre i Backland-serien. Atomic har rendyrket og forfinet båttuppen over flere år nå, og denne har den forseggjorte varianten. Bentchetler er veldig midtmontert, her står anbefalt montering bare tre cm bak midten. Dette er kategoriens tyngste ski.

På snø:

Årets utgave er noe lettere enn den i fjor + at vi tester en kortere utgave. Dermed er dette den mest lettkjørte Bent Chetleren vi noensinne har kjørt. Det betyr ikke at den nødvendigvis er lett å kjøre – alle testerne slet litt med å finne ut hvordan man skulle stå på denne. For oss funket det å kjøre litt bakpå og litt jamsis med føttene. Når du finner posisjonen, har du en plattform med god flyt. Presser du mye forover, kan den dukke. Bent Chetler er en ski som kan gi mye, men på sine egne premisser: Den passer for deg som vil kjøre slik skia vil og kanskje spesielt for deg som drømmer om dype switchlandinger i løssnø.

Test av Atomic Bentchetler

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Atomic Bentchetler:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45555
Merke
Atomic
Modell
Bentchetler
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
178, 192
Gliflate
96 cm
Rocker bak
44 cm
Rocker fram
45 cm
Skjær
107 cm
Tapering bak
41 cm
Tapering fram
37 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
4 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
3 cm
Maks bak (breieste bak)
133 mm
Midje (smaleste midt)
119 mm
Maks fram (breieste fram)
142 mm
Innsving radius
20 mR
Koning (Framski minus bakski)
9 mm
Areal (en ski)
2275 cm2
Vekt
2310 gr
Relativ vekt
1.01 gr/cm2
Høyde på baktupp
72 mm
Høyde på framtupp
72 mm
Vinkelen på baktupp
37°
Vinkelen på framtupp
26°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

4FRNT MSP W

4FRNTs første modell MSP ble i sin tid laget for park og pudder, men er...
+

Liberty Genesis

Amerikanske Liberty har levert er en ski med sandwichkonstruksjon og gjennomsnittlig egenvekt. Genesis har lang...
+

Blizzard Sheeva 10

Blizzard Sheeva er en sandwichkonstruksjon forsterket med aluminium. Til tross for metallbruken har den ganske...
+

Blizzard Spur

Blizzards bredeste storfjellski er den mest anormale skia vi har sett på noen år, Denne...
+

Majesty Hypernaut

Majesty vil virkelig markere seg i landskapet med Hypernaut. Konstruksjonen med mye karbonfiber er veldig...
+

DPS Nina F99

F står for Foundation og det betegner den billigste serien fra DPS. Nina F99 er...
+

Down Countdown

Down Countown er en relativt lett sandwichski med noe bruk av karbon. Et kort spenn...
+

Black Crows Daemon Birdie

Black Crows Daemon Birdie har innsving helt fram til tuppen, i stedet for den avsmalnede...
+

Rossignol Soul 7

Rossignols 7-serie er finslipt gjennom mange år. Soul 7 er en bred ski med relativt...
+

Atomic Backland

Testens bredeste ski har en ganske lett konstruksjon. Backland har mye innsving i framskia og...
+

K2 Catamaran

K2 har tradisjon for å ha en bred og eksperimentell løssnøski, og nykommeren Catamaran skiller...
+

SGN Ur-rakkar

SGN Ur-rakkar er ny av året og er storebroen til Rakkar fra samme merke. Denne...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå