Test av Atomic Backland

Test av Atomic Backland
Dameski
Kategori
Frikjøring
Vekt
1770 gr
Midtbredde
109 mm
Testet lengde
175 cm
Pris
Kr 6 000,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Testens bredeste ski har en ganske lett konstruksjon. Backland har mye innsving i framskia og mindre mot baktuppen. Tuppen bak er ganske høy..., selv om rockeren der er kort. Mye rocker i framskia. Myk fleks med litt stivere bak- og framtupp. Spennet er kort, men høyt (5mm/19mR).

På snø:

Denne skia flyter godt og trives godt i store åpne svinger. Den har også godt kantgrep til å være en såpass stor ski. Det som trekker ned er at den ikke er blant de mest lettsvingte, den er tung å få inn i sving. Så dette er ei ski som passer for deg som vil ha ei storfjellski eller cruise store svinger i bakken. Det er også testens letteste konstruksjon. I sum er Backland et godt alternativ for deg som skal på topptur og dra på litt.

Test av Atomic Backland

SFI (Ski Flex Index)

6
4
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Atomic Backland:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
175 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 64445
Merke
Atomic
Modell
Backland
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
182, 189
Gliflate
95 cm
Rocker bak
32 cm
Rocker fram
48 cm
Skjær
105 cm
Tapering bak
32 cm
Tapering fram
38 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
9 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
123 mm
Midje (smaleste midt)
109 mm
Maks fram (breieste fram)
133 mm
Innsving radius
19 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
1992 cm2
Vekt
1770 gr
Relativ vekt
0.89 gr/cm2
Høyde på baktupp
44 mm
Høyde på framtupp
78 mm
Vinkelen på baktupp
27°
Vinkelen på framtupp
34°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

4FRNT MSP W

4FRNTs første modell MSP ble i sin tid laget for park og pudder, men er...
+

Liberty Genesis

Amerikanske Liberty har levert er en ski med sandwichkonstruksjon og gjennomsnittlig egenvekt. Genesis har lang...
+

Blizzard Sheeva 10

Blizzard Sheeva er en sandwichkonstruksjon forsterket med aluminium. Til tross for metallbruken har den ganske...
+

Majesty Hypernaut

Majesty vil virkelig markere seg i landskapet med Hypernaut. Konstruksjonen med mye karbonfiber er veldig...
+

DPS Nina F99

F står for Foundation og det betegner den billigste serien fra DPS. Nina F99 er...
+

Down Countdown

Down Countown er en relativt lett sandwichski med noe bruk av karbon. Et kort spenn...
+

Atomic Bentchetler

Vi har testet stadig nye versjoner av denne gjentatte ganger de siste årene. Chris Benchetler...
+

Blizzard Spur

Blizzards bredeste storfjellski er den mest anormale skia vi har sett på noen år, Denne...
+

Black Crows Daemon Birdie

Black Crows Daemon Birdie har innsving helt fram til tuppen, i stedet for den avsmalnede...
+

Rossignol Soul 7

Rossignols 7-serie er finslipt gjennom mange år. Soul 7 er en bred ski med relativt...
+

K2 Catamaran

K2 har tradisjon for å ha en bred og eksperimentell løssnøski, og nykommeren Catamaran skiller...
+

SGN Ur-rakkar

SGN Ur-rakkar er ny av året og er storebroen til Rakkar fra samme merke. Denne...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå