Test av Atomic Automatic 109

Test av Atomic Automatic 109
Kategori
Frikjøring
Vekt
2140 gr
Midtbredde
108.6 mm
Testet lengde
189 cm
Pris
Kr 6 000,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

109 er den midterste skien i frikjøringsserien Automatic. Den har en lett trekjerne med karbonforsterkning. Det er en sandwichkonstruksjon d...er kanten er felt ned foran og bak for å hindre slitasje. Den har myk fleks, spesielt i bakskia. Høyt spenn og symmetrisk tapering er stikkord på Automatic. Skia har relativt mye innsving, og skjæret er kort.

På snø:

Atomic Automatic 109 er en moderne frikjøringsski av den typen mange vil ha. Lang framski med rocker og taper sikrer god flyt i løssnøen. Den har ikke den lange svingradien til de typiske storfjellsskiene, og dermed vingler den litt i høy fart. Men til gjengjeld får du en leken og allsidig ski som også biter greit fra seg i preparert bakke. Det høye spennet gjør at den blir litt mindre smidig i svingovergangene.

Test av Atomic Automatic 109

SFI (Ski Flex Index)

4
3
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Atomic Automatic 109:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
189 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 43445
Merke
Atomic
Modell
Automatic 109
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
175, 182
Gliflate
127 cm
Rocker bak
22 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
113 cm
Tapering bak
39 cm
Tapering fram
37 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
9.5 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9.5 cm
Maks bak (breieste bak)
124.7 mm
Midje (smaleste midt)
108.6 mm
Maks fram (breieste fram)
134.5 mm
Innsving radius
19.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
9.8 mm
Areal (en ski)
2169 cm2
Vekt
2140 gr
Relativ vekt
0.99 gr/cm2
Høyde på baktupp
39 mm
Høyde på framtupp
66 mm
Vinkelen på baktupp
24°
Vinkelen på framtupp
30°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Line Supernatural 108

Denne nye skimodellen fra Line minner om tidligere modeller som Prophet og Mothership. Den har...
+

Salomon Q Lab 2015

Bare bokstaven Q er igjen av Quest-serien til Salomon, i tillegg til ideen om å...
+

Line Sick Day

Line vil vise at de kan mer enn å lage lekne ski, og Sick Day...
+

Black Crows Atris

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Scott Punisher

Scott pleier å levere konstruksjoner utenom det vanlige, og Punisher er intet unntak: Fram -og...
+

Black Crows Corvus 2015

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Fischer Ranger 106

Ranger-serien skiller seg fra Big Stix ved at sandwichkonstruksjonen er forsterket med aluminium, ifølge Fischer...
+

Fischer Big Stix 110

Fischer drømmer nok om den gang Big Stix dominerte blant de ivrigste entusiastene på begge...
+

Whitedot Ranger

På Ranger CL har Whitedot erstattet glassfiber med karbonfiber og fått en svært lett konstruksjon....
+

Movement Trust

Movement Trust har en lang framski med rocker og taper og en kort bakski uten...
+

Whitedot Director

Whitedot satser videre med nye modeller, og dette er andre generasjon av Director. Den har...
+

Nordica El capo

Nordica har tradisjoner for å lage allround frikjøringsski med aluminiumsforsterkning og gode egenskaper i bakken,...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå