Test av Armada ARV 106

Test av Armada ARV 106
Kategori
Frikjøring
Vekt
2130 gr
Midtbredde
106 mm
Testet lengde
188 cm
Pris
Kr 6 000,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Dette er en av de bredere skiene i Armadas ARV-serie. 106-utgaven har myke tupper og en rockerprofil som er balansert i fram- og bakski. Gje...nnomsnittlige mål på det aller meste, men ikke en av skiene som har en spesielt lett konstruksjon. Armada markedsfører denne skien som en ski du kan bruke i hele anlegget, inkludert noen runder i parken.

På snø:

ARV 106 er en inspirerende, morsom og leiken ski, perfekt for gønnerun. Den mangler noe på å ha veldig tydelige drapå- og storfjells-egenskapene som enkelte av konkurrentene har. Men den tar det igjen på å være ei inspirerende ski. Dette er i sannhet ei ski du kan leike i anlegget med og avslutte turen med å ta med to hopp i parken. Utrolig morsom og leken, veldig bra i parken, artig å kjøre baklengs med. Passer lekne frikjørere som gjerne stikker innom parken og kjører baklengs.

Test av Armada ARV 106

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada ARV 106:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
188 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45544
Merke
Armada
Modell
ARV 106
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
172,180
Gliflate
129 cm
Rocker bak
28 cm
Rocker fram
31 cm
Skjær
132 cm
Tapering bak
29 cm
Tapering fram
27 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
9 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
7 cm
Maks bak (breieste bak)
125 mm
Midje (smaleste midt)
106 mm
Maks fram (breieste fram)
136 mm
Innsving radius
20.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
2140 cm2
Vekt
2130 gr
Relativ vekt
0.99 gr/cm2
Høyde på baktupp
49 mm
Høyde på framtupp
51 mm
Vinkelen på baktupp
32°
Vinkelen på framtupp
33°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Soul 7 HD

7-serien til Rossignol er oppdatert i år. Flere av skiene i serien har vært bestselgere...
+

Salomon QST 106 2017

QST-serien er ny fra Salomon i år. Skiene i serien har lav egenvekt, noe som...
+

Faction Candide 2.0

Candide Thovex er fortsatt den eneste mannen på planeten med fire ulike promodeller (selv om...
+

Dynastar Pro Rider

Pro Rider-navnet er tilbake, over et tiår etter at det var det gjeveste å se...
+

K2 Marksman

Pep Fujas er en av gamle K2-proffene som fortsatt har kontrakt med skimerket. Dette er...
+

Völkl VTA 80 Lite

Årets VTA Lite er en litt moderert – altså tyngre – enn fjorårets rekordlette modell....
+

Stereo Zenith

Stereo er et av flere norske skimerker som produserer skiene sine ved Åre Skidfabrik i...
+

Array Altavia 80 Carbon

Skitrab Altavia Carbon er myk foran og stiv bak, uten rocker. Her er langt mindre...
+

Atomic Backland 109 2017

Backland 109 er ny av året og tar over for Automatic. Skiene har ganske lett...
+

DPS Wailer Foundation 106

"Foundation er den nye budsjett-serien til DPS. Budsjett i DPS-verden betyr en normalt priset ski....
+

DPS Wailer Pure 106

Geometrisk sett er denne DPS-skien lik som Foundation-broren, men den har lavere spenn og lengre...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå