Test av Armada Armada JJ 2.0

Test av Armada Armada JJ 2.0
Kategori
Frikjøring
Vekt
2380 gr
Midtbredde
117 mm
Testet lengde
185 cm
Pris
Kr 6 499,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Armada JJ er en klassiker. Den er og spesiell i og med at den har et patentert geometrisk prinsipp: Den skal være breiest der som rockeren s...tarter. Det klarer den nesten, men det betyr at den har lengre tapering enn rocker, som er temmelig spesielt nå til dags. JJ har som før en kort innsvingsradius, Myke tupper og stivt midtparti. Setbacket er veldig kort, det gir i sin tur liten breddeforskjell på fram- og bakski.

På snø:

Den gamle JJ er tilbake. 2.0-versjonen er leken og jibbete, og lett å rotere med. Også er den god til switchkjøring. Bakskia kan derimot slippe litt i utgangen av svingen og en kort framtupp kan være kranglete å holde opp fra snøen. Korte svinger takler den meget bra, men lange svinger uten at skiene vil en plass, trekker ned. Da blir den litt vinglete. Passer en som vil ha en leken pudderski som takler det meste av underlag.

Test av Armada Armada JJ 2.0

SFI (Ski Flex Index)

3
6
7
6
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada Armada JJ 2.0:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 36763
Merke
Armada
Modell
Armada JJ 2.0
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
165, 175
Gliflate
98 cm
Rocker bak
41 cm
Rocker fram
46 cm
Skjær
95 cm
Tapering bak
42 cm
Tapering fram
48 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
3 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
4 cm
Maks bak (breieste bak)
133 mm
Midje (smaleste midt)
117 mm
Maks fram (breieste fram)
138 mm
Innsving radius
16.8 mR
Koning (Framski minus bakski)
6 mm
Areal (en ski)
2240 cm2
Vekt
2380 gr
Relativ vekt
1.06 gr/cm2
Høyde på baktupp
69 mm
Høyde på framtupp
67 mm
Vinkelen på baktupp
27°
Vinkelen på framtupp
24°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Blizzard Spur 2015

Blizzard markedsfører karbonfiber i denne modellen, men her er det kun til stede for syns...
+

Line Opus Magnum

Disse skiene fra Line utmerker seg med lav vekt, tynn såle- og kant, myk baktupp...
+

Scott Scrapper

Scott kommer alltid med en eller annen raritet, det rare med disse er at de...
+

Nordica Bushywayne

Bushywayne er noe av det aller stiveste vi har målt. 9 på midten og framskia...
+

Salomon Rocker 2

Rocker 2 er en typisk capkonstruksjon. Salomon har lagt på spennet de siste årene, og...
+

ZAG Slap XL

Fra tegnebordet i Chamonix kommer Slap XL med en veldig lang avsmalnende tupp. Taperinga er...
+

Whitedot Redeemer Carbonlite

Redeemer Carbonlite er testens klart letteste skipar, Det er fordi de har lagd dem av...
+

Völkl Three

Nykomlingen fra tyske Völkl er testens nest største ski målt i areal. Three har gjennomgående...
+

K2 Shreditor Powabunga

Dette er den feiteste nykomlingen vi har sett på noen år. Glassfibersandwich med veldig mye...
+

APO Rise-Up BC

Franske Apo har laget denne promodellen til Sammy Carlson med middels tung glassfibersandwich og enorm...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå