– Det handler om å få på plass rundt 40 millioner kroner. I første omgang må vi skaffe ti millioner fra næringslivet og privatpersoner. Når det er på plass vil vi utfordre kommunen og Sparebankstiftelsen, og søke om banklån, sier Inge Løyning, som er daglig leder i Sauda Vekst til lokalavisa Ryfylke (abo).
To gondoler
Sauda vekst er den lokale næringsforeningen, som samler flere en rekke offentlige og private aktører i Sauda. Per i dag har de fått tilsagn på nesten 2,3 millioner kroner. Her kan du lese Fri Flyt sin anleggsguide til Sauda.
Plan a er gondolbane til Djuvsbotn, med tilbringerheis opp mot Smalanuten. Også gondolbane til Ravnafjell står på ønskelista. Geir Ødegaard Olsen er skisenter-konsulent, og det er han som anbefaler gondol i Sauda - hvor det tidligere har vært snakk om ny stolheis.
Ødegaard Olsen meiner Djuvsbotn bør bli det nye samlingspunktet i Svandal.
– Med gondolbane opp dit vil området bli tilgjengelig for alle hele året, uavhengig av fysisk form og med ulike utfartsområder videre, for både alpinister og turgåere, sier han til lokalavisa.
Optimistisk ordfører
Saudas relativt ferske og frikjørende ordfører, Asbjørn Birkeland (37), sa til Fri Flyt etter valget i høst at han ser frem til å ta fatt på utviklingen av skisenteret. I desember åpnet ny tunnel mellom Ryfylke og Stavanger, som fører Sauda 45 minutter nærmere Stavanger. Dermed blir veien kortere fra Rogalands største by og til Sauda.
Her finner du alle de andre sakene vi har skrevet fra Sauda i Fri Flyt.
– Skiturisme er en av de største næringene i Sauda, og en næring med stort potensial. Med ny tunnel blir det enda kjappere å komme seg hit. Vi har stort fokus på å være en vinterdestinasjon, og videreutvikle det, sier Birkeland.