Voss Gondol og Loen Skylift møtes denne uken i retten for å avgjøre logo-krangelen. Loen Skylift sier de ikke trodde sine egne øyne da Voss lanserte sin logo.
RETTSSAK: Loen Skylift sitter denne uken i rettssak mot Voss Gondol. Foto: Bård Basberg
Lesetid: 2 minutter
Det var da Voss Gondol i fjor sommer åpnet sin nye gondol, som tar deg til fjells rett fra togstasjonen, at Loen Skylift tente på alle pluggene.
Årsaken var at logoen minnet mistenkelig mye om deres egen, som ble lansert to år tidligere. Saken havnet til slutt i retten, som startet sin behandling av saken mandag denne uken – etter utsettelser.
– Jeg må si at vi fikk hakeslepp da de lanserte. Vi kunne ikke forstå at dette var mulig, sa markedssjef Ann-Helen Blakset i Loen Skylift da rettssaken startet, ifølge Hardanger-Folkeblad.
– Handlingen deres er helt absurd i mine øyne. Det er urimelig om Voss får fortsette å bruke sin logo. Det er misbruk av vårt arbeid. Vi mener dette reduserer verdien og utvanner vår merkevare, skal hun ha sagt i rettssaken.
Øyvind Wæhle, daglig leder for både skianlegget Voss Resort og for gondolen, sa han ikke ser på Loen som en konkurrent.
Det er designer Håvard Bergo som står bak logoen. Wæhle avkrefter at de har instruert designeren til å se til Loen-logoen.
– Bergo har brukt cirka 400 timer. Det underbygger at det er gjort et selvstendig, skapende arbeid. Designprosessen tok nesten ett år.
Patenttilsynet har vurdert logoen tre ganger, og mener det ikke er forvekslingsfare.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.