OMSTRIDT: Det bygges stadig nye gondolbaner i norske fjell - sjelden uten sterke fronter for og mot. De politiske partiene er delt i synet på hvem som skal bestemme - staten eller lokalpolitikerne. Dette er fra Loen. Foto: Marius Beck Dahle
Lesetid: 5 minutter
– Vi er skeptisk til utviklingen med flere og flere gondoler. Der slike prosjekter truer viktig natur, må staten sette ned foten, sier Felicia Rolf fra Rødt til friflyt.no.
I motsatt ende av den politiske fargeskalaen melder FrPs første nestleder Hans Andreas Limi følgende:
– Fremskrittspartiet mener lokalpolitikerne må få mer frihet i areal- og planpolitikken. Derfor må det være lokalpolitikerne som må få bestemme om det skal bygges gondol eller ikke.
Men hva mener alle de andre om gondolbanebygging, dette mildt sagt betente temaet? Vi har stilt politikerne disse spørsmålene:
– Hva mener dere om bygging av gondolbaner i norske fjell? Hvem bør bestemme om det skal bygges gondol eller ikke, og hvilke forhold er viktigst for å ta disse avgjørelsene?
Rødt: Felicia Rolf (politisk rådgiver):
– Vi er skeptisk til utviklingen med flere og flere slike. I utgangspunktet må kommunene avgjøre disse sakene selv, og vi vet at gondolbaner som på Ulriken i Bergen og Fløya i Tromsø er viktige institusjoner. Men vi frykter nå for at det skal bygges gondolbaner steder hvor økt aktivitet fører til press og nedbygging i viktig natur. Derfor må staten også ha en rolle. Der slike prosjekter truer viktig natur, må staten sette ned foten.
– Slike avgjørelser skal bli tatt lokalt. Kommunene og lokalsamfunnene kjenner best naturen, reiselivet og behovene. Viktige hensyn i vurderingene er natur- og miljøkonsekvenser, friluftsliv og lokal bruk av fjellet, reiseliv og verdiskaping, samt rettighetene til grunneiere. Senterpartiet er generelt restriktive til store inngrep i naturen, men åpner for gondolbaner der lokalsamfunnet ønsker det og det skjer på en bærekraftig måte.
– SV er i utgangspunktet mot inngrep i urørt natur. Det gjelder i stor grad også gondolbaner. Kommunene bør kunne bestemme utbygging selv, så lenge det ikke rammer særlig verdifulle naturområder. Hensynet til natur, friluftsliv og lokalbefolkning skal veie tungt.
– Hvem definerer hva som er særlig verdifulle naturområder?
– Det er en faglig vurdering. Hvor det er naturlig at statsforvalteren kontrollerer kommunens vedtak hvis det kommer klager.
Arbeiderpartiet: Linda Monsen Merkesdal (stortingsrepresentant):
– Bygging av gondolbaner reguleres av plan- og bygningsloven og kommunen skal i første omgang behandle slike saker. Vedtak kan klages til statsforvalter og departementet. Bygging av gondolbaner må også konsesjonsbehandles av Statens jernbanetilsyn. Arbeiderpartiet ønsker ikke å gjøre endringer i dette.
Fremskrittspartiet: Hans Andreas Limi (1. nestleder):
– Fremskrittspartiet har ikke noe spesifikke formeninger angående bygging av gondolbaner i norske fjell, for noen kommuner kan dette være et godt tiltak for å bidra til turisme og utvikling. Vi heier på alle kommuner og initiativtakere som vil bidra til å skape utvikling i sine lokalsamfunn.
Fremskrittspartiet mener at lokalpolitikerne må få mer frihet i areal- og planpolitikken, derfor må det være lokalpolitikerne som må få bestemme om det skal bygges gondol eller ikke.
Venstre: Grunde Almeland ( stortingsrepresentant)
– Venstre er generelt veldig skeptisk til denne type initiativ, fordi en gondolbane er et massivt naturinngrep. Men så er dette lokale vurderinger, og jeg har respekt for at lokaldemokratiet har gode vurderinger på dette, men Venstre generelt er skeptiske. Vi har ikke råd til å bygge ned masse natur i Norge. Skal vi nå målene i naturavtalen må vi ta vare på naturen vi har.
Jeg ser fordelene ved at folk får komme opp og se på en fjelltopp, men det er tross alt et så stort inngrep i naturen at det må vi være skeptiske til.
– For Høyre står lokalt selvstyre sentralt, samtidig som det er viktig å i større grad ta vare på sårbar natur i årene fremover. Så lenge en gondolbane kan bygges uten å gå på bekostning av overordnede natur- og miljømessige bestemmelser på nasjonalt nivå eller andre statlige føringer, bør lokale politikere bestemme slike saker.
Om en gondolbane bør bygges eller ei avhenger selvsagt av hva slags område og naturtyper det er snakk om, og hvor mye det har å si for friluftslivet og lokalsamfunnet.
Kristelig folkeparti: Ida Lindtveit Røse (nestleder)
– Beslutninger om gondolbaner bør tas på lavest mulig hensiktsmessige nivå – som regel i den enkelte kommune. Samtidig må hensynet til naturmangfold og landskap veie tungt. Vi vil verne om sårbar natur og sikre at utbygging ikke skjer på bekostning av viktige økosystemer eller friluftsområder.
Gondolprosjekter kan gi verdifulle muligheter for reiseliv og lokal utvikling, men må vurderes nøye. Vi mener det er avgjørende med gode konsekvensutredninger, bred lokal medvirkning og tydelige nasjonale rammer for naturvern.
Miljøpartiet de grønne: Arild Hermstad (partileder)
– Vi er svært kritiske gondolprosjekter som ødelegger inngrepsfri natur eller truer artsmangfold, og mener at kommunene er alt for lite restriktive når det gjelder å slippe utbyggere til i sårbar norsk natur. Det må bli mye vanskeligere å få tillatelse til å bygge ned natur, og vi er åpen for mer statlig overprøving der kommunene tillater naturødeleggende utbygging.
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Tore Meirik
Journalist
Tore Meirik er journalist, utstyrstester og (mye) mer på tur enn de fleste – med ski, klatretau og elvekajakk. Han er sentral i Fri Flyt når det gjelder alt fra skitesting til dekning av snøskred og reisereportasjer fra inn- og utland. Med bosted i Oppdal er skisenteret og Sunndalsfjella hans hjemmebane.
Har du et tips Tore kan være interessert i? Send han en e-post:
Utfasing av norsk olje- og gassindustri sitter langt inne for de fleste politiske partiene, selv om alle sier til Fri Flyt at vinter og skiføre er viktig.
Allemannsretten er helt sentral for det meste vi Fri Flyt-lesere driver med. De politiske partiene er delte i synet på retten til å herje uten motor i utmark.