/ Nyheter

Knall og fall i Whistler

Bare noen dager etter at den nye Peak-2-Peak-gondolen åpnet med brask, bram og BASE-hopping, så kollapset en heismast på Excalibur-gondolen med påfølgende dramatisk redningsaksjon.

Sist oppdatert: 18. desember 2008 kl 10.06
Lesetid: 2 minutter

Det formidable heisprosjektet Peak-2-Peak Gondola åpnet sist helg, og forbinder skisystemene Blackcomb og Whistler på spektakulært vis. I løpet av en 11 minutters gondolferd svever du 436 meter over Fitzsimmons Creek, med over 3 kilometers fritt spenn. Mange har spurt seg om Peak-2-Peak-gondolens funksjon rettferdiggjør investeringen, men i likhet med smartingene bak heisprosjekter som Aguille du Midi i Chamonix har IntraWest skjønt hva som virkelig åpner for inntjening: Sommerturismen. Så lenge det er spektakulært nok, så er det ensbetydende med solid driftsgrunnlag på helårsbasis.

Åpningen av Peak-2-Peak-gondolen skjedde med brask og bram den 12. desember, og selvfølgelig med BASE-hopping og ShaneMcConkey i førersetet. En uke før den offisielle åpningen fikk McConkey og BASE-kameratene i Red Bull lov til å herje fritt fra gondolen, med kameralinser rettet mot seg fra alle vinkler.

Bare fire dager senere kollapset mast 4 på Excalubur-gondolen, som går opp fra bunnstasjonen til Blackcomb mountain. Årsaken har vist seg å være en frostsprengning, på grunn av vanninnsig i heismastens hulrom. Slike hendelser er ekstremt sjeldne, og har i følge Doppelmayr kun skjedd en gang tidligere. Ingen alvorlige skader skjedde, men kollapsen medførte en tidvis dramatisk redningsaksjon. Whistler Blackcomp håper at heisen er i drift i løpet av kort tid.

Publisert 18. desember 2008 kl 10.06
Sist oppdatert 18. desember 2008 kl 10.06
 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen