Skal du gjøre toppturen eller skidagen mest mulig bærekraftig må du først og fremst ta en pust i bakken når du avgjør hvordan du kommer deg til fjellet.
TRENGER DU NOE NYTT? Selv om det kan være mest å hente i hverdagsfartingen er det også mye å vinne på å tenke litt ekstra rundt utstyr. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 5 minutter
– Med mindre du bytter ski eller jakke hver sesong, så er det mest bærekraft å vinne ved å fylle opp bilen, sitte på med noen andre, ta offentlig transport eller sykle til fjells. Å droppe flyturen til Alpene hjelper masse, men ikke glem hverdagsfartingen. Både på reisene til alpinanleggene og til jobb er er det mye å hente, sier Ingrid Lonar.
Hun er kanskje mest kjent som skateboarder, legendarisk snowboarder og freerideysklist, men Lonar er også bærekraftansvarlig for Topro Industri, og hun har hatt sentrale verv i Framtiden i våre hender i Trondheim.
At hun jobber for en rullator-produsent henger for øvrig sammen med at hun også er en av gründerne av Assistep, som er en slags rullator for trapper, og Assistep er kjøpt av Topro Industri, men alt det er en annen sak.
I denne artikkelen skal nemlig Lonar dele kunnskapen sin om hvordan du, jeg og alle andre kan gjøre toppturen og ski- og snowboarddagen mer bærekraftig.
– Tenk gjennom behovet en gang ekstra
– En stor bærekraft-utfordring i dag, og som jeg selv sliter med, men prøver å endre, er at alt skal skje i det sekundet det passer oss. Alt vi gjør skal skje veldig fort, og bærer preg av impulsivitet. Man skal for eksempel skynde seg til fjells eller kjøpe det nye utstyret i samme sekund man får lyst på det. Vi skal klemme inn så mye i hverdagen og plutselig kommer det en meter med snø og samtidig er ikke jakka like vanntett som i fjor. Men hva med å ta en pust i bakken, og tenke gjennom behovet en ekstra gang? Kan vi vente litt med reisen, og i stedet ta offentlig transport, spørre om flere vil sitte på eller sitte på med en kompis? Tenke en ekstra gang på om man virkelig trenger det nye brettet eller den nye jakka, kan det fikses eller trenger jeg egentlig en ny jakke på grunn av ny farge? Eller ta seg tid til å teste ut en ny oppskrift, med mer grønnsaker og mindre eller ikke noe kjøtt? Det er mest å hente på reisen til og fra fjellet, sier Lonar.
Ingrid Lonars tips kort oppsummert
Reis til fjells med minst mulig utslipp: Fyll opp bilen, sitt på med noen, gå, sykle eller ta offentlig transport
Reis kortere
Tenk gjennom en ekstra gang: – Trenger jeg virkelig dette utstyret?
Tenk gjennom en ekstra gang: – Trenger jeg virkelig denne reisen for å få en bedre opplevelse?
Kjøp (og selg) brukt!
Velg utstyr fra produsenter som er åpne om sin totale miljøpåvirkning
Bruk stemmeretten!
Hun legger til at det er viktig å også ivareta menneskene oppi kravene til å redusere forbruket, og vil ikke kategorisk nekte noen en fin tur til Alpene.
– Vi har for høyt utslipp og det må vi redusere. Men samtidig skal vi ivareta folks livskvalitet. Hva med å unne seg den alpeturen, og heller droppe grancaturen i sommer? Eller være lenger i Alpene når du først drar dit? Hvis du alltid tenker en ekstra gang på hvordan du kan velge mer bærekraftig i alt du gjør, da gjør du noe bra!
Selv om det kan være mest å hente i hverdagsfartingen er det også mye å vinne på å tenke litt ekstra rundt utstyr.
– For å si det slik: Bytter du ut alt ski eller snowboardutstyret ditt hvert år, så kan det være mer å hente på å slutte med det enn å ta bussen til fjells. Men kjøper du nye ski hvert tiende år, som kanskje er mer vanlig, så betyr transporten mest for å redusere utslipp, sier Ingrid Lonar.
– Hvilke tips har du til oss som er gira på nytt stæsj, men også på lange vintre med godt føre?
– Tålmodighet gjelder også her. Tenk gjennom en ekstra gang om du virkelig trenger dette her. Først; undersøk alltid om du kan kjøpe brukt. Jeg har søk gående på finn.no hele tiden, og det er utrolig hvor mye fint man kan finne på bruktmarkedet hvis man bare er tålmodig og kan vente litt. Men hvis du må ha noe i samme sekund som tanken slår deg - da svir det i både lommeboka og miljøregnskapet.
Når det gjelder utstyret er det også mest å hente for produsentene i å redusere utslipp og negativ miljøpåvirkning fra hele deres virksomhet, ikke bare per produkt.
Å kjøpe brukt skiutstyr er både billig, miljøvennlig og enkelt. Her er noen tips til deg som jakter nytt utstyr for topptur og frikjøring.
– Produsenter snakker ofte om at de har endret til resirkulert eller mer miljøvennlig materiale, men hvor mye mer miljøvennlig blir snowboardet med denne endringen og hjelper det hvis de også har mål om å produsere flere brett? Merker som snakker om sin totale miljøpåvirkning, for eksempel reduksjon av drivhusgassutslipp fra hele virksomheten, og ikke bare per produkt. Det er produsenter som vil bidra til en mer bærekraftig framtid. Men produsenter er også en del av et system som ikke vektlegger eller gjør det lønnsomt å velge de mest bærekraftige løsningene, for det koster ikke nok å forurense og det er billigst å produsere nytt, sier Lonar.
Et annet viktig og effektivt miljøtiltak er et kjapt og enkelt triks du bare trenger å gjøre annethvert år.
– Du må stemme ved valgene. Det største potensialet og de mest effektive tiltakene for å bremse global oppvarming og gjøre tilværelsen fin, men samtidig mer bærekraftig, er store og systematiske endringer i samfunnet. I dag er det vanskelig for oss forbrukere og produsenter å ta de mest bærekraftige valgene, de er ofte mer tungvinte og dyrere. Disse endringene gjøres blant annet av politikerne - de riktige politikerne altså. Men miljøorganisasjoner kan også bidra til å forbedre systemene, så bli aktiv eller gi dem støtte med donasjoner eller dele innhold slik at de får en større og synligere stemme.
Ingrids klimaregnestykke
Ingrid Lonar, som bor i Trondheim. har brukt dette som utgangspunkt for å regne ut og sammenligne klimagassutslipp for aktiviteter som er relevante for henne:
Fly Oslo - Geneve = ca 422 kg CO2-eq. pr person, Fly t/r økonomiklasse, 2x 1586 km og ikke inkludert utslipp fra transport til og fra fjellene.
Trondheim - Strandafjellet =ca 95 kg CO2-eq. Mellomstor dieselbil t/r ALENE, 2x 302 km, men ikke tatt med utslipp fra fergene, bare antatt kjøring for disse kilometerne; 2x 17 km.
Trondheim - Vassfjellet =ca 7,5 kg CO2-eq. Mellomstor dieselbil t/r ALENE 2x 23,8 km.
Trondheim - Vassfjellet = ca 2,9 kg CO2-eq. Mellomstor elbil t/r ALENE, 2x 23,8 km. Hvis du ikke sørger for å kun betale for fornybar energi med/opprinnelsesgaranti.
T/r til jobb hver dag i ett år =783 kg CO2-eq. Mellomstor dieselbil t/r ALENE, 2x 10km og 250 arbeidsdager.
T/r til jobb hver dag i ett år = 304,5 kg CO2-eq. Mellomstor elbil t/r ALENE, 2x 10km og 250 arbeidsdager.
Til sammenligning:
– Jeg må kjøre alene til Vassfjellet tre ganger i uken i desember, januar, februar, mars og neste hele april for å ha like mye klimagassutslipp som reisen til Alpene.
– Hvis jeg kjører alene til Strandafjellet 4,5 ganger i løpet av en vinter, er det det samme som flyreisen t/r Oslo - Geneve.
– Hvis jeg halverer antall dager jeg kjører til jobb (med tallene over) så reduserer jeg utslippene mine nesten like mye som en flyreise til Geneve. MEN begge må vi jobbe med å redusere.
– Og det slippes ut ca 19,5 kg CO2-eq. per kg produsert storfekjøtt (gjennomsnitt, men varierer mellom 16 og 30 kg CO2-eq. avhengig om kjøtt fra melkekyr eller ammekyr), ca 5 kg CO2-eq. per kg produsert svinekjøtt og ca 3 kg CO2-eq. per kg produsert kyllingkjøtt. Så tacomiddagen din (400 g storfekjøtt) kan ha like høyt drivhusgassutslipp som kjøringen til ditt lokale skisenter (med tallene over, for eksempel til Vassfjellet).
– For eksempel drivhusgassutslipp for et snowboard (gjennomsnitt for et vanlig Jones splitboard) er ca 27 kg CO2-eq. Men en Gore-tex jakke kan ligge på nærmere 70 kg CO2-eq, ikke langt unna 604 km kjøring t/r Strandafjellet. Merk at dette vil variere veldig avhengig av hvor mye fornybar energi det er i produksjon av utstyret og type materialer.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.