Faregrad 2-moderat kan være dødelig

– Lær deg å mestre lokalt ustabile forhold

Faregraden er en rask oppsummering av hvor sannsynlig det er at skred skal løsne og hvor store de kan bli. Den sier ikke noe om i hvilket heng du kan utløse skred, hvilket utløpsområde som er utsatt eller om eller hvor du kan løse ut skred fra avstand.

Sist oppdatert 21. januar 2023 kl 07.20
LOKALE VARIASJONER: Et skredproblem kan forandre seg radikalt over natten, og variere lokalt fra østhellinger til vesthellinger. Foto: Christian Nerdrum
LOKALE VARIASJONER: Et skredproblem kan forandre seg radikalt over natten, og variere lokalt fra østhellinger til vesthellinger. Foto: Christian Nerdrum

Helgens skredsituasjon viser stort sett faregrad 2 over hele landet, med unntak fra Jotunheimen og deler av Nord-Norge, der den øker fra 2 til 3 på søndag. I

Skredekspertene fra NVE og Varsom understreker at det likevel vil være mulig å løse ut skred, og at snøen ofte kan løsne i skummelt skiterreng.

– Faregrad 2-moderat beskriver stort sett dager med lokalt ustabile forhold og lite faretegn. Det kan være mulig å løse ut skred som er store nok til å begrave en skikjører fullstendig. For en skikjører er det dødsfarlig å kjøre inn i akkurat dette bratte henget, skriver varsom.no.

I tillegg kan skredet være utløst i en såkalt terrengfelle, som øker sannsynligheten for å bli fullstendig og dypt begravet, eller at man blir dratt inn i trær, steiner eller utfor et stup.

UNNGÅ FELLENE: Klarer du å avsløre terrengfellene og unngå de, så vil skiturene også bli tryggere.
UNNGÅ FELLENE: Klarer du å avsløre terrengfellene og unngå de, så vil skiturene også bli tryggere.

– Det kan være vanskelig å tenke på skredfaren når man kjører i eller nær et skisenter. Særlig når det er varslet faregrad 2-moderat og faregraden ikke endret seg siden dagen før. Risikoen kan øke fra en dag til en annen, selv om det ikke er synlig endring i faregraden, skriver skredekspertene,

Faregradene sier lite om hvilken trussel vi står overfor.

– Det hjelper lite om noen sier at det er farlig å reise til Svalbard, hvis du ikke forstå hva trusselen er og hvordan kan unngå den. Hvis du derimot får beskjed om at du må se opp for isbjørn for å ikke bli angrepet eller la vær å spise isbjørn på grunn av fare for trikiner – da er det lettere å håndtere farene på Svalbard. Derfor bruker vi også skredproblemer for å beskrive skredfaren i mer detalj, froklarer de.

Eksempel på et skredproblem som gir et mer nyansert bildet av skredfaren

– La oss si at det kommer nysnø over natten med mye vind med vestlig retning. I det regionale skredvarslet var det beskrevet to skredproblemer, et med vedvarende svakt lag (flakskred) og et med fokksnø (flakskred). Problemet med det vedvarende svake laget finnes i alle himmelretninger, akkurat som dagen før, forklarer varsom.

Fokksnøproblemet kom nemlig inn i varslet som et nytt skredproblem og finnes særlig i østvendte heng, der vinden har lagt opp snø. Begge skredproblemene er lett å løse ut, men stedene hvor det er mulig er svært begrenset, forklarer varsom.

Hovedbudskapet advarer om et svakt lag av kantkorn under nylig vindtransportert snø: «Unngå bratte leområder, særlig i eller nært terrengfeller».

Også i skredfarevurderingen ble den ustabile fokksnøen nevnt, det ble pekt på at den legger seg i østvendt terreng over et ugunstig oppbygget snødekke.

Publisert 21. januar 2023 kl 07.20
Sist oppdatert 21. januar 2023 kl 07.20
annonse
Relaterte artikler
bilde av rim
Etterlengtet påfyll av snø gir økt faregrad mot helgen

Rim skaper nye skredproblemer

to grupper på skitur i fjellet
Guidemøter, ny app, mer informasjon og flere observasjoner

Nye tiltak mot skredulykker i Troms

gutt i snøskred
Se den dramatiske filmen

– En uvirkelig opplevelse

Skredekspert Markus Landrø sin analyse

Derfor har det vært så skumle skredforhold

Catherine «Kasha» Rigby
Catherine «Kasha» Rigby (1970 - 2024)

Skiprofil omkom i skred

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen