Kraftig vekst for Helly Hansen

Helly Hansen, som blant annet lager frikjøringsklær, vokser mye. Det er særlig utenfor Norge at det norske klesmerket virkelig opplever økt omsetning.

Sist oppdatert 15. juni 2020 kl 09.40
Helly Hansen
VEKST: Helly Hansen leverte solid vekst i 2019. Foto: Helly Hansen

For det er særlig utenfor det opprinnelige hjemlandet, Norge, at Helly Hansen nå opplever vekst. Bare i Canada, hvor selskapet nå hører til, økte omsetningen fra 52 millioner dollar til 137 millioner dollar.

Men også i Norge har det vært vekst, med en omsetningsøkning på en halv milliard kroner, fra 1,6 milliarder til 2,1. Resultatet kom derimot før koronakrisen.

– Koronaviruset skaper fortsatt stor usikkerhet, og vi vet ennå ikke omfanget av konsekvensene viruset vil medføre, skriver Helly Hansen i sin rapport, først gjengitt av Dagens Næringsliv.

Helly Hansen er kanskje mest kjent som produsent av seil- og regntøy, men har også de siste årene hatt en økende satsing på skiklær, særlig med Odin og Ullr-seriene. Selskapet lager også topptursekker. Flere norske kjørere er også sponset av Helly Hansen, som Øystein Aasheim og Tiril Sjåstad Christiansen. De har også vært sponsor i frikjøringskonkurransen Høkkers Invitational. 

I 2018 ble Helly Hansen solgt for seks milliarder kroner.

I rapporten går det også frem at daglig leder Paul Stoneham, som formelt er ansatt i det britiske selskapet Musto Ltd, tjente 38 millioner kroner i fjor. 

Resultatet før skatt er derimot redusert i Norge for klesprodusenten, fra 167 millioner kroner til 7 millioner kroner før skatt i Norge. Internasjonalt omsatte selskapet for 650 millioner dollar i fjor.

Publisert 15. juni 2020 kl 09.40
Sist oppdatert 15. juni 2020 kl 09.40
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen