ALT KAN REPARES: Proffmarkedet er hovedfokus for Stormlight, men lyktene skal være like godt egnet for skikjøring og stisykling. Foto: Rune Andreas Sjøstedt
Lesetid: 3 minutter
– Da jeg solgte Moonlight ville jeg ikke begynne på nytt med hodelykter. Men så ble jeg inspirert av alt søppelet fra elektronikkbransjen, og bestemte meg for å lage hodelykter som ikke bare er reparerbare, men enkle å reparere for brukerne, forteller Bjarte Hollevik til friflyt.no
På hans nye hodelyktmerke Stormlight kan alle deler byttes, noe Hollevik mener hans nye satsing er helt alene om.
GIRA PÅ LYS: Moonlight-gründer Bjarte Hollevik har solgt Moonlight, men er allerede i gang med nytt hodelyktmerke. Foto: Rune Andreas Sjøstedt
Brukervennlig tilnærming
– Hovedutgiften med reparasjoner er frakt. Derfor blir det ulønnsomt å reparere noe som ikke er særlig dyrt siden produktet må fraktes hit og dit for reparasjonen. Garantisaker ender gjerne med ny vare for forbrukeren. Men når alle delene på en hodelykt er enkle å bytte blir det mindre frakt og mindre søppel, sier Hollevik.
– Men er det ikke dårlig butikk for deg når folk aldri trenger å kjøpe ny lykt?
– Vel, hvis jeg tar over hele hodelyktmarkedet i Norge vil jeg nok tjene penger på Stormlight! Men jeg slipper veldig mye arbeid med reparasjoner og slike ting, og der er det tid og penger å spare. I tillegg selger jeg kun lyktene på nett eller direkte til bedrifter.
Den første Stormlight-lykta kom på markedet våren 2025. Denne høsten lanseres nye modeller. Den minste og rimeligste skal gi lysstyrke på 670 lumens, og den største - som fortsatt er under utvikling - skal ha blitt testet til 20 000 lumens (!).
– Jeg tipper de fleste som bruker lykten til skikjøring, stisykling og slike ting vil klare seg veldig fint med 2400-modellen. Det eneste unntaket er kanskje under stisykling på veldig mørkt underlag, hvor det kan kreve enda mer lys for å se alle konturene på stien, sier Hollevik.
Blikk mot nytt marked
Det er betydelig mer enn fjernlysene på de aller fleste personbiler. Hollevik avslører at han sikter seg inn på et annet marked enn tidligere.
– Proffmarkedet! Den sterkeste lykten er laget for søk og redning, tunnelinspeksjoner og slike ting. Også 5000-modellen er beregnet på profesjonell bruk, men de er selvsagt også godt egnet for topptur og sykling. Det aldri var aktuelt å lage lykter som ikke kunne levere 100 prosent for turglade nordmenn. En lykt kan være perfekt til proffbruk og til friluftsbruk med perfekt balanse mellom ytelse, holdbarhet og brukervennlighet.
– Hvordan føles det å lage en konkurrent til ditt gamle hjertebarn Moonlight?
– Jeg føler ikke de er konkurrenter, siden Stormlight – i motsetning til Moonlight – satser på proffmarkedet. Men litt konkurranse blir det vel umulig å unngå.
– 600-modellen har vært på markedet siden i vår. Hvordan har responsen vært?
– Overveldende! Vi er utrolig takknemlige mottakelsen fra både privatpersoner og bedrifter. Så langt har jeg registrert to reparasjoner av alle lyktene vi har solgt, og begge lot seg enkelt reparere. Det føles bra!
Denne saken er skrevet av
Tore Meirik
Journalist
Tore Meirik er journalist, utstyrstester og (mye) mer på tur enn de fleste – med ski, klatretau og elvekajakk. Han er sentral i Fri Flyt når det gjelder alt fra skitesting til dekning av snøskred og reisereportasjer fra inn- og utland. Med bosted i Oppdal er skisenteret og Sunndalsfjella hans hjemmebane.
Har du et tips Tore kan være interessert i? Send han en e-post:
Moonlight Mountain Skis-gründer Bjarte Hollevik selger store deler av selskapet til oppkjøpsselskapet Pamoja Capital SA. Etter flere tøffe regnskapsår kan ski- og lyktselskapet nå gå lysere tider i møte.