Verdens letteste 109-ski?

2017 STÆSJ: Neste sesong lanserer Moonlight skis ei ski som er 109 millimeter på midten og veier bare 1100 gram i 189 cm.

Sist oppdatert: 22. januar 2016 kl 09.25
REKORDLETT: Moonlight Skis kolleksjon for neste sesong byr på noen av de letteste skikonstruksjonene noensinne. Fra venstre: Eagle, Terne, Northern Light, Butterfly, All Mountain og Northern Light Race.
REKORDLETT: Moonlight Skis kolleksjon for neste sesong byr på noen av de letteste skikonstruksjonene noensinne. Fra venstre: Eagle, Terne, Northern Light, Butterfly, All Mountain og Northern Light Race.

Med målene 135-109-124 i lengde 189 har Moonlight All Mountain målene til en skikkelig storfjellsplanke, men vekta til et par langt mindre og kortere toppturski. Ifølge Moonlight-gründer Bjarte Hollevik er den lave vekta et resultat av karbon fra aller øverste hylle.

– Alle vet at hvis du går for en full karbonramme i sykkelverdenen, så koster det. Vi har gått for mye mer en bare en full karbonramme. Til og med innmaten i skiene er flere steg over hva karbon symboliserer og koster i sykkelverden. Resonans-breakeren er heller ikke billig -men den funker, rapporterer Hollevik.

Sistnevnte er et spesielt kjernemateriale som skal gi skiene oppførselen til tyngre ski. Det er ikke trekjerne i de letteste modellene, men bambus brukes i sideveggene. Gründeren vil ikke gå inn på detaljene i produksjonen, men avslører at skiene ikke lenger lages i Italia –men hos Åre skidfabrik i Sverige som blant annet lager ski også for Stereo, Åsnes og Extrem.

Se mer av neste sesongs utstyr her!

– Ette tre år med utvikling har vi endelig funnet ut hvordan vi skal lage superlette ski som fungerer. Sentralt er LL-rockeren, som rett og slett betyr lang og lav rocker –noe som også er å finne på konkurranseskien, sier Hollevik.

All-Mountain_189
All-Mountain_189

All Mountain.

Moonlight All Mountain kommer i lengdene 159, 179 og 169 i tillegg til nevnte 189, og den oppgitte vekten på den korteste lengden er beskjedne 860 gram –nesten som konkurransespesifikke toppturski. Målene varierer noe etter lengde, 159-versjonen er 100 millimeter på midten.

Prisen på All Mountain blir 13 499 kroner.

All Mountain kommer også i en litt mykere –og faktisk lettere- versjon som heter Butterfly (til samme pris):

Butterfly
Butterfly

Butterfly.

Moonlights lanserer også en rekke andre ski til neste sesong, blant annet et par ski for konkurranser i skialpinisme. The Northern Light Race har oppgitt vekt på bare 615 gram i lengde 166 og målene 95-70-85.

– LL-rockeren og geometrien er nøkkelen til kjøreegenskapene på de letteste skiene, også race-skien har rocker, noe som er nærmest uhørt i konkurransesammenheng. Men det funker, sier designer Hollevik.

Pris: 12 499 kroner.

northern-light-race
northern-light-race

Northern Light Race.

Northern Light –uten etternavnet Race- er en bredere og lengre versjon av konkurranseskien, og skal være øremerket de lange og tunge turene med ambisiøse nedkjøringer. Kommer kun i lengde 173 og målene 110-84-99. Oppgitt vekt er 800 gram, og pris: 12 999 kroner:

northern-light
northern-light

Northern Light.

The Eagle er en noe bredere toppturski med kortere svingradius. Midtbredden er like under 10 centimeter, og oppgitt vekt varierer mellom 920 og 990 gram.

The-Eagle
The-Eagle

The Eagle.

The Terne er en litt mykere versjon av ørneskia, oppgitt vekt er 910 gram i lengde 177. Prisen på både Eagle og Terne blir 13 499 kroner.

Terne
Terne

The Terne.

Publisert 22. januar 2016 kl 09.25
Sist oppdatert 22. januar 2016 kl 09.25
annonse
Relaterte artikler
annonse
mann på ski uten jakke
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L

Bra produkt til en trivelig pris

skibinding på blå ski
Test av Skitrab TR1 toppturbinding

Den beste tech-kjørebindingen?

mann på vinterfjellet
Test av Mammut Haldigrat HS selebukse

Myk og lett, men kunne vært rimeligere

to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen