Ski- og friluftsmerker åpner lommeboka i koronakrisen

North Face donerer drøye 10 millioner kroner til friluftsorganisasjoner, og Zeal gir goggles til legeindustrien. Ski- og friluftsmerkene har funnet fram godviljen i en tøff tid.

Sist oppdatert 7. april 2020 kl 14.46
North Face
DONERER: North Face skal gi bort omlag 10 millioner kroner. Foto: North Face

Det startet med det svenske handskemerket Hestra, som donerte 30.000 engangshansker til lokale helsetjenester i USA.

Så dukket flere og flere kjente ski- og friluftsmerker opp med fine tjenester i en tøff tid for verden. Tirsdag ble det klart at North Face, kjent for å klær til friluftsliv og skikjøring – i tillegg til en rimelig populær urbankolleksjon, donerer 1 million euro. Det betyr altså drøye 10 millioner norske kroner.

Pengene skal gå til friluftsorganisasjoner, heter det i en pressemelding. Doneringen skjer gjennom North Faces «Explore Fund», og skal gå til organisasjoner over hele Europa.

– Vi vil samarbeide tett med nasjonale og lokale utendørsaktører for å fordele midler der behovet er mest kritisk, skriver de videre.

De gir også bort all planlagt TV-annonsering til fordel for helsetjenester som får levert sitt budskap.

De er ikke alene om å snu seg rundt i koronakrisen. Også goggles-merket Zeal Optics donerer skibriller til leger og helsevesent i Colorado. Så langt har de gitt til to sykehus, og planlegger å gjøre ytterligere donasjoner. 

I en periode med begrenset smittevernsutstyr brukes gogglesene til å beskytte mot smitte. 

Ifølge Powder har også Salewa, La Sportiva og Outdoor Research hevet seg rundt i koronakrisen. Førstnevnte har brukt nettverket sitt i Kina, og sikret 20 millioner masker, og 600.000 dresser.

De har også brukt tilnærmet samme sum som North Face donerer på å gjøre om fabrikken til å produsere smittevernsutstyr.

Publisert 7. april 2020 kl 14.46
Sist oppdatert 7. april 2020 kl 14.46
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen