G3 Ion-bindingene 10,12 og LT 12 kan være levert med en produksjonsfeil, melder toppturprodusenten tirsdag. På noen av bindingene skal de to skruene som fester topplata ikke være installert godt nok. Det gjør at skurene kan løse, som igjen gjør at bindinger løser ut.
Foreløpig ser det ikke ut til at norske forbrukere er rammet, sier Eirik Finseth i 7 Blåner, som er norsk distributør av merket.
– Vi har ikke hatt noen tilfeller av dette problemet som vi vet om i Norge. G3 internasjonalt har oppdaget noen tilfeller, og for å forsikre seg om at G3-produktene holder topp standard oppfordrer de brukere med de nevnte bindingene å ta en ekstra sjekk på bindingen.
– Vet du noe om hvor mange bindinger som er solgt i Norge?
– Det er umulig å gi et eksakt tall på hvor mange av den type bindinger som er solgt i Norge, men vi har solgt flest av den forrige versjonen med matt ståltopplate.
Finseth oppfordrer usikre kunder til å ta kontakt med sin lokale sportsforretning, eller direkte med 7 Blåner. Har du en av bindingene anbefaler G3 at du gjør følgende for å sjekke om du er rammet av problemet (gjelder ikke 2015-modeller med aluminiumstopplate):
Det gjelder altså bindingene ION 12, 10 og LT 12. Har du serienummer som starter 3H15 (alle) eller 3H16 (00001 - 04132), kan den være påvirke på en 12-binding, kan den være påvirket. For 10 gjelder serienummere 4H15 (alle) eller 4H16 (00001 - 04170). For LT 12 er det 5H15 (alle) eller 5H16 (00001 - 02177).
Serienummeret finnes tre steder: Under bindingsplaten, under hæltårnet eller på emballasjen som bindingen ble levert i.
Interessert i topptur? Les Fri Flyts siste nyheter om topptur