– Vi startet som et merke for utøverne, og skal fortsette med det, forsikrer Armada-sjef Hans Smith i et intervju med Teton Gravity Research.
I forrige uke ble det klart at Amer Sports, den finske sportsgiganten som blant annet eier Atomic og Salomon, har kjøpt det opprørske skimerket Armada. Overraskelsen, og en del av kontroversen, har vært at Armada i utgangspunktet startet i 2002 for av utøvere som JP Auclair, Tanner Hall og JF Cusson som et slags opprør mot disse store skimerkene.
– Disse gutta var stjerner i freestyle, og var misfornøyd med måten de ble behandlet på. Vi klaget en stund før vi bestemte oss for å gjøre noe med det, sier Smith.
Amer Sports kjøper Armada for 4.1 millioner dollar, eller omlag 35 millioner kroner. En av årsakene til den lave kjøpesummen er gjeld merket har opparbeidet seg etter å ha produsert ski hos Atomic. Amer Sports betalte omlag halvparten kontant.
Da Armada ble startet hadde blant annet Auclair kjørt for Salomon i en årrekke, og var blant annet involvert i lanseringen av Salomons første twintip-ski, 1080. I dag er fortsatt Tanner Hall med på merket, i tillegg til blant annet Henrik Harlaut og Jacob Wester. Alle kjørerne blir re-signert, ifølge Smith.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
SPENT: Andreas Amble er spent på fremtiden. Foto: Christian Nerdrum
Mangeårig parkiski-testsjef og skikjører Andreas Amble har fulgt både merket og skisportens utvikling ekstra nøye. Han er spent på hva salget fører med seg.
– Armada var virkelig legendarisk, og er fremdeles. Men med dette steget beveger Armada seg inn langs en glidende skala av distanse. Det finnes eksempler på vellykede oppkjøp, spesielt på kort sikt. Forskjellen mellom et oppkjøp og det å skaffe store investorer behøver heller ikke være så stort. Konsekvensene defineres uansett av agendaer, ønsker og rett og slett kjærligheten, eller kall det tilhørigheten, som oppkjøper, investor, ansatte, teamkjørere og ikke minst forbrukere føler og kommer til å føle, sier Amble, og fortsetter:
– Men mange andre ski og utstyrsprodusenter har kuttet ned på team og økonomisert sin relasjon til skimiljøet, spesielt etter OL, har Armada vært blant de få som har holdt fast ved en gammel modell. Det får en håpe kan leve i beste velgående også med Amer som eier. Disse grunnleggende spørsmålene om relasjoner og tilhørighet må stilles med jevne mellomrom av alle skiverden og ellers. Fører det til økt distanse blir relasjonene svakere og da taper alle.
– Kan du si noe om ditt forhold til merket Armada?
– Vi beskjeler det vi tror på og elsker, og dette gir det en magisk verdi. Noe ukjent som også var et nytt fenomen. Det var også noe av grunnen til at Armada kom som en lyn fra klar himmel. Jeg husker da jeg tok første generasjons AR5, røde og sorte, ut av plasten på Platou sport i 2003. Jeg tror virkelig gjensidig tilhørighet gir stabilitet. Det er umulig å vite om det forsvinner i dette tilfellet, men det er mange eksempler på at det har skjedd.
Amer Sports eier blant annet Arc´Teryx, Salomon og Atomic. De har over 6000 ansatte. Foreløpig ser det altså ut til at de skal la Armada drive slik de alltid har gjort.
For ordens skyld vil ikke oppkjøpet av Armada ha noen påvirkning for distribusjonen av skimerket i Norge.