Går du i butikken (eller handler på nett) og kjøper en ny Dynafit-binding fra og med i dag (1.1..2019), har bindingen livstidsgaranti. Alt du må gjøre er å registrere bindingens serienummer på Dynafit sine sider med gyldig kvittering.

For ordens skyld tar vi med det med liten skrift: Garantien dekker produksjonsfeil og materialfeil, gjelder kun førstehåndkjøper, kun ved normal bruk og ikke for modifiserte bindinger. Og Dynafit skriver i en pressemelding at de regner livstid som 10 år.

Vi spurte Steffen Fjelldal hos Dynafit-importør 7 Blaaner om garantien.

– Hvordan var garantien før denne nyheten?

– Den fulgte vanlig forbrukerkjøpslov. Garantien var som de fleste andre produkter av slik karakter definert som fem år fra kjøpsdato. Garantien gjelder da mot produksjonsfeil eller mangler.

– Hvilke bindinger gjelder det den nye livstidsgarantien?
– Garantien gjelder aller bindinger kjøpt fra og med 1. november 2019 og har ikke tilbakevirkende kraft.
– Kan du si noe kort om hva som dekkes/ikke dekkes av garantien?

– Garantien vil dekke alle påviste produksjon svakheter og mangler eller om noe funksjon ved bindingen ikke innfrir forventningene i garantiperioden. Typiske ting som ikke dekkes er om man f.eks rygger over bindingene med bil eller om man kræsjer og ødelegger bindingene sine av den grunn, skriver Fjelldal i en epost.