– Tekstilbransjen har endret seg fundamentalt siden jeg drev en liten strikkebutikk på 70-tallet, og ved aldri å gå på akkord med kvaliteten har vi kunnet vokse fra en liten lokal aktør til den virksomheten vi har i dag, sier styreleder og arving av Aclima, Jan Johansen i en pressemelding. 

Denne uken ble det kjent at svenske Open Air Group kjøper majoriteten av aksjene i Aclima. 

Annonse

– Vi har alltid vært imponert over kvaliteten på Aclima-produktene og de har hatt sterk vekst de siste par årene. Selskapets kontinuerlige fokus på merinoull med alle dens gode kvaliteter, og i Aclimas tilfelle 100 prosent sporbart, gjør Aclima godt posisjonert for framtiden, sier administrerende direktør i OAG, Camilo Sjödin.

Det var Bygdeposten som først meldte saken.

Aclima ble startet i 1939, og har vært familieeid siden. Jan og Lars Johansen skal fortsatt sitte i styret, og beholder også noen av aksjene i selskapet.

Open Air Group eier fra før merkene Alaska Brands og Chevalier – og nå da altså norske Aclima. 

Open Air Group hadde i fjor en omsetning på nesten 530.000 millioner kroner, med et overskudd på rundt fem millioner.

Aclima på sin side omsatte for rundt 150.000 millioner kroner, og leverte et positivt resultat på i underkant av 10.