For sesongen 2018/19 har den fått en skikkelig oppgradering, og denne utgaven er laget i flere forskjellige plasttyper; underskall i Grilamid og karbon, overskall i Grilamid og tunge i Pebax.
Boa-strammesystem erstatter spenner nederst, og i skaftet er det en spenne med borrelås-stropp og vanlig powerstrap øverst.
Skifte mellom gå- og kjøremodus gjøres med en slå på baksiden. Man merker litt slark imellom skallene i kjøremodus, men ikke nok til at det preger kjøringa.
Mønstre i skallet skal gjøre skoa stivere. Innerstøvelen fra Intuition er relativt enkel, men har avstivet tunge.
Denne modellen skal være stivere enn tidligere versjoner av samme støvel.
I BRUK
Gåutslaget på F1 føles tilnærmet ubegrenset i motbakke, selv om man merker skaftet bak lite grann i helt flatt lende. Det betyr lite i praksis. Støvelen føles lett, noe den også er.
Boastramming, spenne med kraftig borrelås og borrelås øverst gir ålreit passform, men strammer ikke like hardt som vanlige spenner.
Systemet kan være litt knotete å håndtere med votter på. Skiftet mellom gå- og kjøremodus er enkelt å bruke og fungerer godt.
Innerstøvelen fra Intuition er komfortabel, og gir lite motstand i steget.
Skoa har tettsittende passform, særlig i tåboksen, men føles komfortabel. Den er veldig presis og gir god kontakt med ski og underlag.
Fleksen er god – støvelen gir kontroll over skiene (også brede ski), og lar deg stå stabilt med en nokså framoverlent posisjon under kjøring. Skaftet føles litt lavere enn en del andre støvler.
Scarpa F1 er en stilig støvel for gira skikjørere som er opptatt av lav vekt og gode oppoveregenskaper.