Test av firemannsteltet Nemo Asashi

4-mannsteltet Nemo Asashi er fullt av praktiske og smarte funksjoner, og et strålende valg for folk som syns kassebil med seng bak blir overkill.

Sist oppdatert: 26. september 2011 kl 10.09
KNALLSTERK FIRER: Nemo Asashi fungerer veldig bra, men ikke alt er perfekt. Merk garasjen (ekstrautsyr) som er hekta fast til inngangen.
KNALLSTERK FIRER: Nemo Asashi fungerer veldig bra, men ikke alt er perfekt. Merk garasjen (ekstrautsyr) som er hekta fast til inngangen.

Før vi begynner med skryten, velger vi å spørre oss om Nemos 4-manns- og 3-sesongstelt er verdt å bruke nesten 6000 kroner på. Ikke fordi prisen er spesielt høy (eller lav) i forhold til tilsvarende telt, men fordi teltet ikke er laget for å bæres så veldig langt unna bilen. Hvis du likevel skal bo like ved bilen, er kanskje et 500-kroners telt fra en bensinstasjon like bra?

Nei, det er ikke det. Nemo Asashi er selvsagt svært og har god plass til masse folk og masse stæsj. Hvis du i tillegg kjøper garasjen (ekstrautstyr, men med i testen) er det nesten ikke måte på hvor mye plass du har. Legg til enkel oppsetting og smarte lommer langs veggene, så har du et perfekt telt for campingturer med elvekajakk, toppturski, klatreutstyr eller tilsvarende. Lommene som sprer lyset fra hodelykta du legger oppi er en fiffig detalj.

Nemo skriver det langt på vei selv på sine nettsider: Great adventure doesn’t always need to be miles from the nearest outpost of civilization.

Nemo Asashi er et telt jeg ikke vil bære langt til fjells, men det er et strålende valg hvis man har råd til å ikke kjøpe billiggreier på Biltema, Shell eller tilsvarende. Vi tar også med at pakksekken, som ikke er en sekk, men en slags rull man ruller teltet inn i (som en rullekebab), ikke er særlig praktisk. Det er kinkig å unngå at masse gress, jord, sand etc. ikke blir med inn i rullen, og jobben er ekstra krevende uten et flatt bord.

Likevel syns vi Nemo Asashi er et bra telt, som garantert gir god nattesøvn sammen med andre (og utstyret deres). Teltet ble testet på flere campingturer i sommer, både med bil og kano som transport- og bæremetode.

En bedre pakksekk, og femmeren ville vært i boks. I stedet blir det en knallsterk firer.

Terningkast: 4

Pris: 5 999,- (kun telt), Garasje: 2 199,-

Pluss:

  • God plass

  • Smarte detaljer

  • Enkelt å sette opp

  • Bra kvalitet/ slitestyrke

Minus:

  • Litt uhåndterlig pakksekk

  • Mye billigere og dårligere alternativer kan til en viss grad gjøre samme jobb

Produsentens egen presentasjon av teltet finner du her!

Publisert 26. september 2011 kl 10.09
Sist oppdatert 26. september 2011 kl 10.09
annonse
Relaterte artikler
annonse
to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

skibindinger
Test av ATK Raider 13 EVO

Test: ATK Raider 13 EVO

Tropical Vibes Hemsedal etd.
Test av Tropical Vibes Hemsedal etd goggles

Latterlig enkelt å skifte linse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen