To nye toppturski fra Völkl

2018-STÆSJ: Til neste år lanserer Völkl VTA 98 og 108.

Sist oppdatert 24. januar 2017 kl 11.28
LANSERER NYE SKI: I tillegg til nytt design får også Völkl to nye toppturski neste år. Her fra Norspo mandag. Foto: Anders Holtet
LANSERER NYE SKI: I tillegg til nytt design får også Völkl to nye toppturski neste år. Her fra Norspo mandag. Foto: Anders Holtet

Tidligere denne vinteren ble det kjent at Völkl, Dalbello og Marker skal ha et enda tettere samarbeid, og allerede i 2017/2018 kan vi se fruktene av samarbeide. Alle ski- og støvler får en makeover, i tillegg til at Völkl lanserer to helt nye ski i VTA-serien.

VTA er den Völkls rene toppturlinja, og har tidligere hatt ski opp til 88 mm midtbredde. Nå kommer altså to nye modeller i serien med 98 mm midtbredde og 108 mm bredde. Skien har mer innsving enn tidligere, og har trekjerne med karbonforsterket tupp.

VTA 98 skal erstatte tradisjonsrike Nanuq, mens 108-versjonen går inn som erstatter for Nunataq.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

nye ski
nye ski

NYE SKI: Øverst: VTA 108, i midten: VTA 98 og nederst: BMT 90. 

– Lettkjørt ski

– Dette er ski som er lettkjørt, takler alle typer snø, og som kan brukes uansett ferdighetsnivå. Det er en optimal størrelse for en all around toppturski, sier Erlend Dannatt i Tendenzer, som importerer Völkl i Norge.

Selv om hovedforskjellen på de nye skiene er midtbredden, har 98 mm midtbredde-modellen fokusert mer på vekt, mens VTA 108 mm er en mer frikjøringsvennlig ski.

– 108 mm-skien er best for de som foretrekker urørt snø, der flyt og stabilitet er viktigere enn vekt. 98 er nok bedre som en all around ski, sier Dannatt.

VTA 98 har en vekt på 1350 gram i 177cm lengde, mens VTA veier 1600 gram i tilsvarende lengde. Veiledende pris er 6999 kroner for begge. VTA 98 kommer i 156, 163 , 170, 177 og 184 cm med målene 133-98-116. VTA 108 kommer i 173, 181 og 189 cm. Målene er 141-108-124. 

I tillegg til de nye modellene i toppturserien, lanserer også Völkl en helt ny ski i den populære BMT-serien (Big Mountain Touring). Der går BMT 94 ut og blir erstattet av BMT 90. Den kommer i lengdene 163, 170, 177, 184 cm med målene 127-90-109. Skien veier 1400 gram i 177 cm lengde.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

stover
stover

NYE STØVLER: Fra venstre: Dalbello Lupo Carbon T.i, Lupo 130C, Lupo AX 120 og Lupo AX 125. Foto: Anders Holtet

Nye Dalbello-støvler

Dalbello får også flere nyheter til neste år. Det innebærer at frikjøringstøvelen Dalbello Lupo får flere modeller. Det betyr fire helt nye støvler som heter Lupo AX, som har breiere lest og mer komfortabel lest enn andre modeller i serien, og har fleks fra 110-125. 125-modellen veier forøvrig 1650 gram, mens 120 veier 1670 gram. Begge har gåutslag på 67 grader.

I år har Lupo Carbon T.I vært flaggskipet til støvelmerket, og får i 2017/2018 en lillebror uten karbon.

– Dalbello Lupo Carbon T.I har vært en god selger for oss, men er en spesiell støvel. Den er smal, og er nesten som en racingstøvel med ordentlig gåutslag. Den kommer i en rimeligere versjon, men er relativt lik. 

PS: VTA har forøvrig gjort det skarpt i skitestene våre. Les de her. De nye skiene blir forøvrig tilgjengelig for testing under High Camp.

Publisert 24. januar 2017 kl 11.28
Sist oppdatert 24. januar 2017 kl 11.28
annonse
Relaterte artikler
annonse
to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

skibindinger
Test av ATK Raider 13 EVO

Test: ATK Raider 13 EVO

Tropical Vibes Hemsedal etd.
Test av Tropical Vibes Hemsedal etd goggles

Latterlig enkelt å skifte linse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen