– Vi går økonomi og administrasjon på Høgskolen i Sogn og Fjordane. Bosatt i Sogndal. Bakgrunnen for valg av tema, var forbudet mot PFOA som i høst skapte mye blest i Sportsbransjen. Dette trigget et ønske om å stille spørsmål rundt hvor miljøbevisste kjøpevaner friluftslivsinteresserte har, sier Basberg, som mener å se at forbruket er svært høyt blant ski- og friluftslivkompisene.
– En av de aktivitetene vi driver mest med er skikjøring og moderne friluftsliv. Skikjøring i dag er utstyrskrevende, og er en del av en bransje med stadig ny innovasjon og nye produkter i butikkhyllene. Blant venner og bekjente i friluftslivsmiljøet er det lett å se et høyt forbruk og hyppig utskifting av utstyr og tekstil, sier han.
TIL FJELLS: Bård Basberg (til høyre) og Henning Skjetne jobber iherdig med bacheloroppgaven sin.
Formålet med oppgaven til de to gutta er å undersøke om det er noen sammenheng mellom friluftsinteresse og valg av utstyr, og hva som eventuelt motiverer forbrukerne til å ta miljøbevisste valg ved kjøp av nye produkter. En faktor kan være miljømerkinger og produsentenes bruk av grønn markedsføring. Et annet spørsmål er om det eksisterer økt betalingsvillighet for grønne produkter, og om vi kan bidra til bedre segmentering for å nå disse forbrukerne.
– Vi undres på om forbrukerne er observante på sportsbekledningens miljømessige påvirkning. Ikke bare kan plaggene inneholde miljøgifter, men produksjonsprosessen bidrar til økt forbruk, som igjen påvirker miljøet. Vil forbrukerne i framtiden være mer miljøbevisste i valg av friluftsbekledning, undrer Basberg.
Svar på denne undersøkelsen og hjelp karene på veien mot en god karakter –og bli med i trekninga av en fleecegenser!