Dam, dam, dam, damdam... den tredje alarmen drar deg tilbake til virkeligheten. Nå har du dårlig tid. Skulle ha droppet den siste runden på afterskien. Bomullsmunn. Hvor er vannflasken? Der. Skiklær? Der ja. Og sokkene, er de rene? Nei, men de består luktetesten.
En kjapp tur innom hotellfrokosten, kullsvart kaffe og noe bakst som er for søtt, er alt du rekker. Det har snødd i natt og du skal ha førstesporet fra toppen.
SPEIDING ETTER SKILINJER
Mens taubanen drar seg oppover fjellet har du gode muligheter til å speide etter potensielle skilinjer. «Åh, sjekk der! En stor venstresving og rett ut klippen, eller nei den dobbeldroppen ser helt vill ut.»
Et hav av muligheter ligger bokstavelig talt for dine føtter. Du kommer høyere og høyere opp både vertikalt og euforisk. Banen stopper, og du går med stive ankler ut på toppen av Schilthorn.
Frisk fjelluft blander seg med lukten fra raclette, og furulukten til den skandinaviske reiselederens Kaiseradler-innsmurte ansikt.
Hjertet pumper raskere og pusten tyngre bare av å stramme skoene.
Du kjenner høyden og sender en tanke til ditt tidligere jeg og alle de gangene du tenkte på å trene skilårene, men endte opp liggende på sofaen med en skifilm på skjermen og mobilen i hånden.
Nå er det for sent å gjøre noe med. Nå har du stått opp tidlig for å få det første sporet etter nattes snøfall.
MULIGHETENE ÅPENBARER SEG
Igjen blir du overveldet av mulighetene og glemmer hvor du hadde planlagt å kjøre. Samtidig som du tungpustet prøver å finne igjen linjen, hører du fremmede stemmer og knakende plaststøvler nærme seg utkikkspunktet ditt. Ingen tid å miste!
Ned trinnene ved siden av utsiktsplatformen og forbi advarselsskiltet. Støvler strammes og du trykker på hjelmkameraet, hører det umiskjennelige pipet, klikker to ganger med stavene til svar og setter utfor.
I godt driv setter du signaturen din i ubunden snø ned James Bond. 305 høydemetre lengre nede snur du deg rundt og ser opp på kunstverket i det du treffer trassen og starter traversen mot toppen av Riggli heisen.
Her cruiser du den åpne flanken mellom Direttissima og Engental-nedfartene. I bunn kutter du ski høyre og fortsetter under Riggli mot Muttleren-heisen, på veien dit får du litt luft under skiene.
Nå skal du til pers. - «Hvor vanskelig kan det være?» Det å krysse sperringen som advarer mot skredfare gjør at alle sansene skjerper seg. Du følger Murrenbachelven og kommer inn i et smalt ikke-fall parti på rundt 100 meter, fullt fokus, heldigvis er snøen optimal.
Et par kontrollerte svinger til og der åpner alt seg og du kan gi full gass. Med noen tusen høydemetre i lårene dumper du ned i en stol utenfor Hotell Sonnenbegr med din foretrukne leskedrikk.
Du sjekker værmeldingen og ser at det er meldt snø igjen i natt og setter på alarmen.
Reisen hit
Schilthorn ligger i Lauterbrunnen i Sveits. Hit kan du fly til Genève eller Zürich. Videre tar det henholdsvis 2:45 fra Genève og 2:15 Zürich med bil. Dersom du ikke har noe i mot togbytter setter du deg på toget på ditt foretrukne stopp og nyter reisen. Via Sverige, Danmark og Tyskland, helt frem til Stechelberg før å ta banen til Mürren.
ÅPNINGEN
I november 2024 åpner første del av Schilthornbahn 20XX prosjektet, verdens bratteste taubane som med en maks stigning på hele 159,4% stigning slår den til nå bratteste, Loen Skylift, sin stigning på 133%. Taubanen tar deg direkte fra Stechelberg opp til den bilfrie fjellandsbyen Mürren.
Dagens rute til Schilthorn fra Stechelberg, går via Gimmelwald til Mürren. Ruten videre oppover ble bygget på slutten av 1960-tallet og ble sett på som banebrytende innen utviklingen av turisme og taubaneteknologi.
Taubanen brukes av alt fra lokalbefolkningen daglige gjøremål til dagsturister, skiløpere, turgåere, paraglidere og basehoppere. Følger man taubanenettverket videre opp ender du til slutt opp på toppen av Schilthorn, 2,970 moh.
Her ligger verdens første roterende restaurant, Piz Gloria som fikk navnet sitt fra James Bond filmen: On Her Majesty’s Secret Service. Herfra kan du enten ta taubanen ned igjen eller klikke inn i ski- og snowboardbindingene og svinge degnedover hele 11 kilometer tilbake til Mürren.
Mürren og Schilthorn anlegget, som ligger i midten av Sveits, gir deg skikjøring i verdensklasse. Enten du ønsker å kjøre store linjer i urørt snø, eller jakte det perfekte skjæret på kordfløyelen, vil du finne noe for deg. Her kan man få testet kantgrepet på regionens bratteste nedfart, Direttissima, med hele 88%/41,3 grader helling.
Takket være snølagring kan stålkantene dine få kjenne natursnø i Engental traseen som ligger 2677 moh og som åpner så tidlig som 13. november. I anlegget finner du alt du kan forvente av restauranter og muligheter for afterski.
Dersom du trenger en pause fra skikjøringen er det en rekke andre aktiviteter å teste ut i Mürren/Schilthorn. Løs opp stive muskler med sauna og spa eller ta en dupp i svømmebassenget. Med tolv kilometer med vinterstier er det gode muligheter til å ta seg en spasertur.
SCHILTHORNBAHN 20XX
Ny direkte forbindelse mellom Stechelberg og Mürren.
Taubanene Mürren-Birg og Birg-Schilthorn som oppgraderes til et Funiforsystem.
Fornying av alle stasjonene.
Kapasiteten økes fra 600 til 800 personer i timen.
Reisetiden reduseres fra 32 minutter til 22 minutter.
Shilthorn vil bli tilgjengelig 365 dager i året.
DELMÅL
Åpning av Stechelberg – Mürren: november 2024
Åpning av Mürren – Birg: desember 2024
Åpning Birg – Schilthorn: mars 2025 (Schilthorn vil være stengt mellom oktober 2024 og mars 2025)
Fullføring av hele prosjektet: 2026
Dette er annonsørinnhold, laget av kommersiell avdeling i Fri Flyt for annonsør. Journalistene og redaksjonene i Fri Flyt har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.