Bakgrunnen for denne kommentaren er dette innlegget i Playboard, som handler om skateboardbutikken som er i ferd med å forsvinne, selv om antallet skatere og skateboardparker øker stadig. Er det samme i ferd med å skje i skibransjen?

Leif Øyvind Solemsli

Kommentarforfatter Leif Øyvind Solemsli er daglig leder og deleier i sportsbutikken Intersport Filefjell. Han har bakgrunn fra landslaget i telemarkkjøring, og er en svært habil frikjører. Solemsli jobber også som skredobservatør for NVE, i varslingsregion Jotunheimen.

Foto: Tore Meirik

I Norge har sportsbransjen levd på høyere marginer både i forhandlerleddet og mest sannsynlig i stor grad også i importørleddet helt til netthandelen kom. Nå ser vi en prispressing fra netthandelen siden gapet fra utlandet er blitt stort.

Problemet til norske sportsbutikker er imidlertid at lønningene –altså kostnadene- er høyere enn i utlandet, noe som naturligvis må føre til høyere marginer for å kunne betale lønnsgildet som oljebransjen har dratt i gang. 

For å møte konkurransen fra netthandel tror jeg vi må ha en vridning av den vanlige «kjøp og salg»-mentaliteten. Vi må møte kundene på pris, og kanskje selge randoskia til en pris vi isolert sett ikke kan leve med, men da må vi samtidig «fange» kundene med muligheter for tilpassing av utstyr, kurs, turer, og en troverdig dialog som man ikke får på nettet. 

Men dette må man da kunne ta seg betalt for. Eventuelt bør kanskje også utvalget på kapitalbindende og kostbart utstyr (som ski) ned, og man bør heller satse på å ha tilleggsutstyret som kundene trenger der og da, og som ikke er så dyrt at de nødvendigvis gidder å kjøpe på nett. Ski er ganske greit å kjøpe på nett, da de trenger minimalt med tilpasninger, og info finner man jo på diverse forum hvor 14 år gamle «verdensmestere» ligger i og anbefaler… 

Skotilpasning er det derimot verre med i cyberspace. Folk må gjerne kjøpe skoa sine hos Sport Conrad, så lenge vi kan tjene penger på å tilpasse de. Jeg tror de mer spesialiserte småbutikkene som tilbyr entusiasme og gir brukerne løsninger og utstyr som de trenger og som fungerer, vil overleve. Nettet og stormarkedene er kommet for å bli, så vi må konkurrere på en annen arena enn på pris.

Men for å oppnå en status som «spesialbutikk som veit hva en driver med» bør en møte kundene på arenaene hvor utstyret brukes, og ikke bare være «eksperten» i butikken som aldri er ute selv. Og en vil nok ikke overleve på å skulle være «corebutikk» og selge bare de dyreste signalproduktene som ski, klær, sykler og lignende, da prispresset og handelslekkasjen blir for stor til å leve av. Det er begrenset hvor mange ganger i året en investerer i ny Gore-tex jakke eller lignende, men det er alltid noe en kunne trenge for å gjøre toppturen litt bedre!

Og da kan en kjøpe en bra ulltrøye hos «fagbutikken», eller kjøre 15 mil til XXL i byen, spare 500 kroner og kjøpe et helt sett til 99,- ... For så å irritere seg over dårlig passform og buksesig når en egentlig skulle kose seg på tur. Hver sin lyst!