Lufta ut av ballongen

Antall solgte skredballongsekker er halvert på to år.

Sist oppdatert 5. november 2013 kl 08.32
SALGET HALVERT: Det samla salget av skredballongsekker har hatt en betydelig nedgang fra 11/12 til 12/13, og det forventes at det vil synke ytterligere. Foto: Produsenten
SALGET HALVERT: Det samla salget av skredballongsekker har hatt en betydelig nedgang fra 11/12 til 12/13, og det forventes at det vil synke ytterligere. Foto: Produsenten

Det samla salget av skredballongsekker har hatt en betydelig nedgang fra 11/12 til 12/13, og det forventes at det vil synke ytteligere.
– Generelt kan mye skyldes negativ medieomtale, sier Trygve Sande i 7 Blåner, som er distributører av skredballongprodusentene BCA (Backcountry Access) og ABS.
– For vår egen del kan nedgangen nok også skyldes økt konkurranse.
– Begynner markedet å bli mettet?
– Nei. Salget av sender/mottakere er veldig stabilt på et mye høyere nivå.
– Hvem kjøper disse sekkene?
– Først og fremst folk som er mye ute i fjellet, som for eksempel guider, toppturentusiaster også videre. Jeg har ikke inntrykk av at folk kjøper sekken for å erstatte kunnskapen, men jeg ser for meg at det kan skje, så det må være et ansvar vi som selger utstyret.

Erstatter ikke kunnskap
I forbindelse med Skredkonferansen i Sogndal i helga snakket Sande blant annet om den mye omdiskuterte «97 prosenten» produsenten ABS opererer med i reklamen. De markedsfører seg med at 97% av de som utløser skredballongsekk i en skredsituasjon overlever. Tallet er fra en studie gjort av Institut für Schnee- und Lawinenforschung (SLF) i Davos i Sveits i tidsperiode 1995 til 2009. Trygve Sande er opptatt av folk skal tolke statistikken riktig.
– Det er ikke 97% tryggere med skredsekk enn uten. Og 97% overlevelse er ikke et så høyt tall at en ikke trenger å være bekymret for skred så lenge man benytter skredsekkene. Videre vil aldri skredballongsekken erstatte verken alt annet skredsikkerhetsutstyr eller kunnskap om skred – og vurdering av skredfare og risiko.

Ny forskning viser
Etter helgas skredkonferanse kan derimot Sande benytte seg av langt mer presise tall når han og mange andre skal selge skredballongsekker. Den sveitsiske skredforskeren Pascal Haegeli presenterte nemlig helt nye tall i Sogndal i helga: Dersom du blir tatt av et større skred og får utløst sekken din, halverer du sjansen for å dø.
– Det er positive tall, og viser at sekkene har en betydelig effekt. Og det er jo vi opptatt av, det er jo sikkerhetssutstyr – det må jo fungere, sier Sande.
– Jeg synes det er veldig ålreit at det forskes på området for å gjøre tallene mer presise, og det er svært bra å endelig få et tall på forskjellen på å bli tatt med eller uten skredsekk. Det er det som er det interessante.
– Hva skal de som selger skredballongsekker fokusere på framover?
– Vi må sørge for at de som kjøper dette utstyret skjønner at det ikke erstatter verken kunnskap, varsomhet, erfaring eller annet skredsikkerhetsutstyr. Der har vi som selgere et ansvar. Men dersom du har vurdert feil og blir tatt av skred, øker overlevelsessjansen betydelig dersom du har på deg skredballongsekk, sier Sande.

VPG mister importen på BCA etter sesongen, ettersom K2 Sports har kjøpt opp produsenten.

Publisert 5. november 2013 kl 08.32
Sist oppdatert 5. november 2013 kl 08.32
annonse
Relaterte artikler
FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen