Anmeldt: Stept: «Ten and Two»

Stept følger ei oppskrift som funker, men hullet etter Clayton Vila er vanskelig å fylle.

Sist oppdatert 7. november 2014 kl 10.16
I BYEN: Stept når ikke like høyt på terningen som i noen av sine tidligere filmer, selv om de følger malen sin og holder seg i gata. Savnet etter Calyton Vila merkes, mener Fri Flyts skifilmanmelder.
I BYEN: Stept når ikke like høyt på terningen som i noen av sine tidligere filmer, selv om de følger malen sin og holder seg i gata. Savnet etter Calyton Vila merkes, mener Fri Flyts skifilmanmelder.

Sigbjørn Tveit

08-09-53_lightboxorg

Foto: Hans Petter Hval

Vår nye skifilmanmelder Sigbjørn Tveit (21) fra Voss har sett 117 skifilmer. I tillegg har han selv deltatt i flere av dem – og i år får vi se han i Less fra Level 1 og Video Entertainment fra The Trashparty. Sigbjørn er dermed godt kvalifisert til å anmelde skifilm i bladet og på nett denne høsten. Selvsagt får han ikke lov til å anmelde de to filmene han selv er med i. Sigbjørns favorittskifilm er «Not Another Ski Movie», produsert av Henrik Rostrup og Poor Boyz Productions.

Tretten år etter at brødrene Nick og Alex Martini stiftet Stept Productions i Winchester, Massachusetts, slipper skifilmselskapet det som er annonsert å være deres siste skifilm. Den nå Colorado-baserte gjengen har siden suksessen med Weight i 2011 vært blant bransjens ledende innen akrobatikk i asfaltert miljø. 

Mens de største filmselskapene preges av nye navn og utskiftninger, har Stept stort sett hatt jevn kontinuitet i rollelistene. Nytt for året er tidligere sentrale Clayton Villas fravær, grunnet sidespranget med soloprosjektet FIVE.

«Ten and Two» er intet unntak fra Stepts karakteristiske produksjonstil. Til tross for at årets lydbilde er en kvint høyere enn hos forgjengeren Mutiny, er den dystre stemningen desto mer tilstedeværende. Voiceoveren med avdøde Stept-kjører Tom Warnicks ord ligger tungt over lengre oppbrytningsekvenser med bilder fra iskalde Amerikanske innlandsbyer. Nattens storbytrafikk, sakte film, høy ISO – elementer brødrene Martini har bygget sin lett gjenkjennelige filmatiske signatur med. Dessverre lykkes de ikke med å smelte Warnicks sterke personlige essay inn i filmens struktur. 

Med velkjent, uredd holdning leveres det fra de resterende styrker. 21-åringen Charlie Owens viser at han stadig er på frammarsj. Bak tjukke finlandshetter topper han tidligere prestasjoner og leverer en av filmens sterkeste segmenter. Det samme gjør stilikon og småbarnspappa Shea Flynn. Etter flere skadepregede sesonger, er det gledelig å se en frisk og selvsikker Flynn tilbake blant hovedpersonene i den urbane scenen.

Stept Productions' tolvte skifilm kommer fra det hele med sterk kjøring. Likevel skal det ikke legges skjul på at hullet etter lagkaptein Villa ikke tilstrekkelig fylles. Å ta på seg utfordringen med å håndtere den vanskelige tematikken rundt kompisens tragiske bortgang bør i utgangspunktet premieres, men dessverre løser ikke regissørene dette på en måte som gjør at «Ten and Two» kan sidestilles med Stepts tidligere bragder.

LES OGSÅ: Siste rail med Stept-gjengen

Terningkast:

terningkast-4
terningkast-4
Publisert 7. november 2014 kl 10.16
Sist oppdatert 7. november 2014 kl 10.16
annonse
Relaterte artikler
FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen