– Lenge gikk jeg tur uten å feste fellene bak, sier Hjorleifson til Fri Flyt.
– Men det hendte at det svikta. Så da kom jeg på dette systemet – da sparer man også mye vekt. Jeg lagde hullet nettopp, og jeg tror ikke at alle på 4FRNT vet om det. Så det er ikke sikkert at det kommer med på produksjonsmodellen, sier han.
Hullet går gjennom skia der baktuppen begynner, og fellefestet er simpelthen en reim fra fellen sammen med en liten plastdings (samme man ofte bruker for å stramem snorer på jakker) du kan trykke gjennom hullet.
– Raven i første omgang produseres i begrenset opplag i 4FRNTs White Room i Salt Lake City. Neste år kommer den kun i en lengde – 184. Hva som skjer etter det, får vi se.
Hjorleifsons har to andre promodeller fra før. Hoji (112 mm på midten) produseres på Elan-fabrikken i Slovenia. Renegade (122 mm på midten) produseres i The White Room.
– Raven er 102 mm på midten. Den er basert på samme tankegang som Hoji og Renegade, der innsvingen og rockeren speiler hverandre. Vi ville at den skulle være litt mer lettkjørt enn de andre skia, ettersom det er en ski du kanskje tar med på litt mer vekslende føre. Derfor har den progressiv innsving – 23 meter foran, 30 på bak, sier Hoji til Fri Flyt.
4FRNT jobber fortsatt med å velge materiale til kjernen i skia. Derfor er vekta ikke offisiell ennå – men det er klart at Raven blir en toppturski. Hoji sjøl kjørte skia med Dynafit Beast–bindinger og modda Vulcan-sko da Fri Flyt møtte ham i Sveits.
OPPDATERING: I følge 4FRNT blir vekta rundt 1900 gram.