– Håper vi kan få et mer nyansert bilde av skikjøreres atferd

Denne våren skal Universitetet i Tromsø forsøke på sammenhengen mellom sosial status og risikotakning i skredterreng.

Sist oppdatert 26. april 2017 kl 15.07
FORSKER: Universitetet i Tromsø vil forske på atferd. Foto: Andrea Mannberg
FORSKER: Universitetet i Tromsø vil forske på atferd. Foto: Andrea Mannberg

– Vi vil finne ut hva som motiverer oss skikjørere når vi går på tur? Hvilken type terreng foretrekker vi? Hva slags atferd og verdier har folk i våres sosiale omgangskrets i henhold til bratt skikjøring i utmarkterreng/off-piste og risiko, og hvordan påvirkes vi av disse andres atferd?, sier Andrea Mannberg, skredforsker ved Centre for Avalanche Research and Education ved Universitetet i Tromsø.

Sammen med mastergradsstudenter skal hun denne våren gjøre et dypdykk i sammenhengen mellom sosial status og risikotakning i skredterreng. På den måten håper hun vi kan få en ny forståelse av skikjøreres atferd i fjellet.

– Vi håper at besvarelsene vil gi oss informasjon som både kan gi en mer nyansert bilde av skikjøreres atferd, kunnskaper og risikotaking i skredterreng, og at skredkurs i Norge, og internasjonalt, kan bli bedre tilpasset til de forskjellige i gruppa, sier Mannberg, som nå er på jakt etter personer som kan bidra til forskningen.

– For at dette skal være mulig så trenger vi svar både fra folk med relativt lite erfaring og fra folk med relativ mye erfaring fra skikjøring i skredterreng, og at folk prøver å svare så nøyaktig og ærlig som mulig. Alle svar er helt anonyme.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Andrea_Skred2014
Andrea_Skred2014

SKREDTATT: Mannberg har selv blitt tatt i skred på Kittelfjäll. Foto: Privat

Mannberg ble sammen med kjæresten og sin beste venninne tatt av et 300 ganger 300 meter stort skred på Kittelfjäll for tre år siden. Det har satt i gang tankene hos skredforskeren.

– Vi var heldig nok som overlevde, men jeg knakk kinnbeinet, flere ribbein og begge beina. Jeg har siden den gang fundert mye på hva som gikk galt den dagen. Hvordan jeg fatter beslutninger i forhold til kjøring i skredterreng, og hva som motiverer meg når jeg er på tur? Den dagen ignorerte vi en rekke tydelige varselsignaler, til tross for at vi hadde kunnskap om de. Hvordan kunne det skje?, sier Mannberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sofia_storerussetind2017
Sofia_storerussetind2017

VIL HA BIDRAG: Nå ønsker CARE bidragsytere til undersøkelsen. Foto: Andrea Mannberg

Hun er overbevist om at helsegevinsten av toppturer er større enn risikoen, men ser et klart behov for å finne ut mer om atferd i fjellet.

– Jeg tror ikke at de fleste skikjørere er ”risk loving maniacs”. De aller fleste jeg kjenner ønsker å nyte naturen, kjøre pudder, og utfordre evner i forhold til skiferdigheter. Ingen ønsker ikke å bli tatt av skred. Men så ser vi at det går katastrofalt galt noen ganger. Noen ganger fordi vi mangler kunnskap, mens andre ganger har vi faktisk god kunnskap. Hvorfor er det slik?

For de som ønsker å bidra til den viktige skredforskningen kan du svare på dette skjemaet, eller eventuelt ta lontakt på andrea.mannberg@uit.no, eller på telefon 77644092. 

Publisert 26. april 2017 kl 15.07
Sist oppdatert 26. april 2017 kl 15.07
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen