Test av Völkl Katana V Werks

Test av Völkl Katana V Werks
Kategori
Topptur
Vekt
1880 gr
Midtbredde
111.8 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 8 999,-
Årsmodell
2014

Teknisk info:

Karbon-skien Völkl Katana V-Werks er den store snakkisen i år, Völkl har vært så frekke å fjerne hele kjernen i ytterkant av skia. Dette spa...rer utvilsomt vekt, spørsmålet er hvor mye og går det ut over styrken? Samtidig er det verdt å merke seg at de slett ikke er de letteste skia i testen. Det kreves nok en del karbonfiber for å holde de ustøttede vingene stabile. Lav svingvekt er utvilsomt en fordel. Skia har middels svingradie, langt skjær og negativt spenn/gjennomgående rocker. Fleksen er middels foran og stiv bakover. Dette er testens klart største ski – og fortsatt godt under to kilo.

På snø:

Det var noe merkelig med hypen rundt Katana V-Werks. Den fikk folk som egentlig ikke drev mye med topptur til å bli opptatt av lette ski, og de første rapportene gikk ut på at de var «utrolig bra på hardt føre». Vel, det er de. De gir god respons og kan kjøres hardt. Det går som på skinner i traseen, og det er der de virkelig utmerker seg. I pudder gir de den flyten bredden tilsier, men ikke noe ekstraordinært. Vi er heller ikke overbevist over egenskapene når det gjelder å absorbere ujevnheter. Men Katana V-Werks har en konstruksjon utenom det vanlige og leverer også gode skiopplevelser.

Test av Völkl Katana V Werks

SFI (Ski Flex Index)

7
6
5
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Katana V Werks:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 76555
Merke
Völkl
Modell
Katana V Werks
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
177, 191
Gliflate
34 cm
Rocker bak
70 cm
Rocker fram
80 cm
Skjær
150 cm
Tapering bak
12 cm
Tapering fram
22 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
15 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
15 cm
Maks bak (breieste bak)
131.6 mm
Midje (smaleste midt)
111.8 mm
Maks fram (breieste fram)
142.7 mm
Innsving radius
24.3 mR
Koning (Framski minus bakski)
11.1 mm
Areal (en ski)
2216 cm2
Vekt
1880 gr
Relativ vekt
0.85 gr/cm2
Høyde på baktupp
20 mm
Høyde på framtupp
67 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
45°
Høyde spenn
0 mm

Tilsvarende ski

+

Dynastar Cham 97 High Mountain

High Mountain er lettvektsvariantene i Cham-serien, og denne er vesentlig mye lettere enn ordinære Cham...
+

Hagan Chimera Flow

Hagan er en østerriksk spesialist på toppturski, og de siste årene er moderne konstruksjonsprinsipper som...
+

Hagan Chimera 1.1

Hagan Chimera 1.1. er laget i en semicap-konstruksjon som er bare hårfint tyngre enn Chimera...
+

Black Diamond Revert

Black Diamond har lagt seg i selen for å lage en moderne toppturski her. Revert...
+

Movement Response

Movement Response er karbonfiber cap-ski med ekstremt lav egenvekt. Den minner om den tidligere testvinneren...
+

Åsnes Fyk

Åsnes er tilbake. Ja, de har vel aldri vært helt borte, men toppturski laget i...
+

Black Crows Orb freebird 2014

Freebird-varianten av Orb har gjennomgått en real vektreduksjon sammenlignet med opphavet. Det er fortsatt en...
+

Dynafit Grand Teton

Dynafit Grand Teton har det meste felles med den tidligere modellen Stoke. Den er laget...
+

Kästle T97

Kästle har lagt seg i selen for å konkurrere i vekt, og TX97 er slanket...
+

Movement Response X

Movements X-series er spesielle greier. Karbon er de ikke alene om, men her brukes en...
+

G3 Zenoxide C3 105

G3 har tatt i bruk karbon for fullt, og den nye Zenoxide-serien har en capkonstruksjon...
+

Black Crows Camox Freebird 2014

Freebird er merkelappen for toppturmodellene fra Black Crows. Konstruksjonene er vesentlig lettere enn på de...
+

Nordica Vagabond

Nordica Vagabond er testens klart tyngste ski, og det er ingenting ved denne konstruksjonen som...
+

K2 Wayback

Wayback har vært med lenge og selges mye. Den har skiftet navn og finnes i...
+

Fischer Discovery

Fischer behersker alle slags skikonstruksjoner, og her kommer de med en toppturski med en kombinasjon...
+

Stöckli SR 100

Sveitsiske Stöckli kompromisser ikke, og selv når de skal lage en lett toppturski insisterer de...
+

Movement Shift

Shift er litt tyngre enn de to foregående modellene fra Movement, men det sier mest...
+

Kästle TX107

T-serien har en uvanlig lett capkonstruksjon til Kästle å være. Som mange av frikjøringsskiene fra...
+

Blizzard Scout

Scout er tunge i dette selskapet, men de har lav vekt i forhold til at...
+

G3 Zenoxide 93

Om det er fordi de ikke har fått det til eller fordi de ikke vil...
+

K2 Annex

K2 Annex 108 er av en testens tyngre konstruksjoner. Den er bygget med semicap (som...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå