Test av Kästle TX107

Test av Kästle TX107
Kategori
Topptur
Vekt
1780 gr
Midtbredde
106.1 mm
Testet lengde
187 cm
Pris
Kr 6 499,-
Årsmodell
2014

Teknisk info:

T-serien har en uvanlig lett capkonstruksjon til Kästle å være. Som mange av frikjøringsskiene fra samme produsent har T107 lang innsvingsra...dius, spesielt i bakskia. Den har kort rocker i framskia, som også er myk. Spennet er høyt i bakskia. Det er uvanlig at setbacket (12 cm) på geometrien er kortere enn monteringsanvisning (15cm), men det får trolig ikke så store konsekvenser når svingradien er så lang som her. Myk framski og middels fleks bakover.

På snø:

Kästle T107 er en lang og litt plankete pudderski. Den er ikke blant de mest lettkjørte, i alle fall ikke om du vil kjøre skjærende buer. Men den flyter bra og er grei å sladde rundt. På hardt føre savner vi det kontante bittet, det er nok ofret for å få ned vekten. For den som liker lange svinger og lange svingradier og finner nedkjøringer med myk snø, vil Kästle T107 gi finfine turopplevelser.

Test av Kästle TX107

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Kästle TX107:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
187 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55543
Merke
Kästle
Modell
TX107
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
177
Gliflate
144 cm
Rocker bak
8 cm
Rocker fram
35 cm
Skjær
152 cm
Tapering bak
10 cm
Tapering fram
25 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14.5 cm
Maks bak (breieste bak)
123.6 mm
Midje (smaleste midt)
106.1 mm
Maks fram (breieste fram)
134.4 mm
Innsving radius
31.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
10.8 mm
Areal (en ski)
2130 cm2
Vekt
1780 gr
Relativ vekt
0.84 gr/cm2
Høyde på baktupp
8 mm
Høyde på framtupp
70 mm
Vinkelen på baktupp
°
Vinkelen på framtupp
38°
Høyde spenn
10 mm

Tilsvarende ski

+

Dynastar Cham 97 High Mountain

High Mountain er lettvektsvariantene i Cham-serien, og denne er vesentlig mye lettere enn ordinære Cham...
+

Hagan Chimera Flow

Hagan er en østerriksk spesialist på toppturski, og de siste årene er moderne konstruksjonsprinsipper som...
+

Hagan Chimera 1.1

Hagan Chimera 1.1. er laget i en semicap-konstruksjon som er bare hårfint tyngre enn Chimera...
+

Black Diamond Revert

Black Diamond har lagt seg i selen for å lage en moderne toppturski her. Revert...
+

Movement Response

Movement Response er karbonfiber cap-ski med ekstremt lav egenvekt. Den minner om den tidligere testvinneren...
+

Åsnes Fyk

Åsnes er tilbake. Ja, de har vel aldri vært helt borte, men toppturski laget i...
+

Black Crows Orb freebird 2014

Freebird-varianten av Orb har gjennomgått en real vektreduksjon sammenlignet med opphavet. Det er fortsatt en...
+

Dynafit Grand Teton

Dynafit Grand Teton har det meste felles med den tidligere modellen Stoke. Den er laget...
+

Kästle T97

Kästle har lagt seg i selen for å konkurrere i vekt, og TX97 er slanket...
+

Movement Response X

Movements X-series er spesielle greier. Karbon er de ikke alene om, men her brukes en...
+

Völkl Katana V Werks

Karbon-skien Völkl Katana V-Werks er den store snakkisen i år, Völkl har vært så frekke...
+

G3 Zenoxide C3 105

G3 har tatt i bruk karbon for fullt, og den nye Zenoxide-serien har en capkonstruksjon...
+

Black Crows Camox Freebird 2014

Freebird er merkelappen for toppturmodellene fra Black Crows. Konstruksjonene er vesentlig lettere enn på de...
+

Nordica Vagabond

Nordica Vagabond er testens klart tyngste ski, og det er ingenting ved denne konstruksjonen som...
+

K2 Wayback

Wayback har vært med lenge og selges mye. Den har skiftet navn og finnes i...
+

Fischer Discovery

Fischer behersker alle slags skikonstruksjoner, og her kommer de med en toppturski med en kombinasjon...
+

Stöckli SR 100

Sveitsiske Stöckli kompromisser ikke, og selv når de skal lage en lett toppturski insisterer de...
+

Movement Shift

Shift er litt tyngre enn de to foregående modellene fra Movement, men det sier mest...
+

Blizzard Scout

Scout er tunge i dette selskapet, men de har lav vekt i forhold til at...
+

G3 Zenoxide 93

Om det er fordi de ikke har fått det til eller fordi de ikke vil...
+

K2 Annex

K2 Annex 108 er av en testens tyngre konstruksjoner. Den er bygget med semicap (som...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå