Test av G3 Findr 102 2017

Test av G3 Findr 102 2017
Kategori
Topptur
Vekt
1460 gr
Midtbredde
102 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 8 499,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i framskia som er godt speila opp i bakskia. L...avt spenn, lav egenvekt.

På snø:

Storesøster til testvinneren i årets første utgave av Fri Flyt er ikke noe dårligere enn sin smalere søster. G3 har lykkes med mye i sin nye Findr-serie, og denne skia beskrives som pålitelig, kontant, fartsstabil og inspirerende. Relativt jevn fleks og innsvingradius bidrar til dette, men den kunne muligens vært litt mer leken. Findr er et sikkert valg for ambisiøse frikjørere som vil herje til fjells uten å bruke for mye krefter på vei opp.

Test av G3 Findr 102 2017

SFI (Ski Flex Index)

6
5
5
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av G3 Findr 102 2017:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 65545
Merke
G3
Modell
Findr 102 2017
Produsert i land
Kina
Andre lengder
174,179,189
Gliflate
119 cm
Rocker bak
26 cm
Rocker fram
39 cm
Skjær
143 cm
Tapering bak
16 cm
Tapering fram
25 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
120 mm
Midje (smaleste midt)
102 mm
Maks fram (breieste fram)
133 mm
Innsving radius
23.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
13 mm
Areal (en ski)
2030 cm2
Vekt
1460 gr
Relativ vekt
0.72 gr/cm2
Høyde på baktupp
15 mm
Høyde på framtupp
60 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
29°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Meteorite

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket....
+

Elan Himalaya

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt...
+

SGN Hurrungane 101

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Dynafit Dhaulagiri

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit,...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Armada Kufo 103

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som...
+

Array Super Maximo 80

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå