Test av Elan Ibex 94 Carbon XLT

Test av Elan Ibex 94 Carbon XLT
Kategori
Topptur
Vekt
1260 gr
Midtbredde
93 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 9 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de to parene svært like. Men denne er konstruert med... andre materialer, som er hovedårsaken til at XLT-varianten veier mindre. Begge modellene fra Elan har for øvrig lite spenn. En meter forskjell i innsvingsradius skyldes avrunding og små avvik i skjæret.

På snø:

Den praktiske forskjellen mellom de to Elan Ibex-skiene ligger først og fremst i motbakkene, XLT-versjonen gir betydelig mindre å dra på. Også denne er lettsvingt og lettkjørt. Likevel opplever vi at XLT er noe mer kontant og presis, og ørlite grann mer fartsstabil, selv om den er lettere. Elan Ibex Carbon XLT er et godt valg for kresne kjørere som vil ha lette og lettkjørte ski.

Test av Elan Ibex 94 Carbon XLT

SFI (Ski Flex Index)

4
4
4
2
2

Fri Flyt helhetsvurdering av Elan Ibex 94 Carbon XLT:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
177 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44422
Merke
Elan
Modell
Ibex 94 Carbon XLT
Produsert i land
Slovenia
Andre lengder
163, 170, 184
Gliflate
132 cm
Rocker bak
13 cm
Rocker fram
32 cm
Skjær
148 cm
Tapering bak
9 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
112 mm
Midje (smaleste midt)
93 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
20 mR
Koning (Framski minus bakski)
20 mm
Areal (en ski)
1838 cm2
Vekt
1260 gr
Relativ vekt
0.68 gr/cm2
Høyde på baktupp
17 mm
Høyde på framtupp
60 mm
Vinkelen på baktupp
23°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå