Test av Elan Himalaya 2013

Test av Elan Himalaya 2013
Kategori
Topptur
Vekt
1584 gr
Midtbredde
97.3 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 5 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke tupper. Vi har faktisk aldri målt mykere tupper på no...en ski, og det skulle gi god absorbsjonsegenskaper i kombinasjon med litt rocker. På den annen side er tuppen bratt, så det kan bli bråstopp om du havner frampå i tung løssnø. Formen er ganske tradisjonell, med lite taper, men svingradien er relativt lang.

På snø:

Himalaya svinger smidig og fint. På hardt føre mangler den det kontante kantgrepet til enkelte av konkurrentene, men den gir en rolig følelse. Den har brukbar flyt i løssnø, så lenge det ikke blir alt for dypt. Den myke forskien kommer opp i stedet for å skjære ned, men de som veier mye og kjører hardt er herved advart. Framskia er virkelig myk! For lettere kjørere er Elan Himalaya er en toppturski som er mindre svinghissig enn en del av konkurrentene

SFI (Ski Flex Index)

5
6
5
3
1

Fri Flyt helhetsvurdering av Elan Himalaya 2013:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 56531
Merke
Elan
Modell
Himalaya 2013
Produsert i land
Slovenia
Andre lengder
163, 170, 177
Gliflate
131 cm
Rocker bak
28 cm
Rocker fram
25 cm
Skjær
158 cm
Tapering bak
8 cm
Tapering fram
18 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
114.3 mm
Midje (smaleste midt)
97.3 mm
Maks fram (breieste fram)
128.9 mm
Innsving radius
32.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.6 mm
Areal (en ski)
1948 cm2
Vekt
1584 gr
Relativ vekt
0.81 gr/cm2
Høyde på baktupp
21 mm
Høyde på framtupp
71 mm
Vinkelen på baktupp
26°
Vinkelen på framtupp
52°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå