Test av Down Countdown 4

Test av Down Countdown 4
Kategori
Topptur
Vekt
1773 gr
Midtbredde
101.5 mm
Testet lengde
180 cm
Pris
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i gjennomsnittlig radie. Dette er en nedskalert frikj...øringsski med flat, gjennomgående rocker og taper foran og bak. Bakskiene er svært stive, mens fleksen er gjennomsnittlig i forskia. Her må vi kommentere at vi ikke synes finishen er helt som ønskelig.

På snø:

Countdown 4 er en ski helt for seg selv, og det er positivt ment. Det er en lettflytende og smidig frikjøringsski i slank utførelse. Det aller beste er den fine svingfølelsen i løssnø. Egenskapene på hardt føre trekker ned, her er mange av konkurrentene veldig gode, mens denne mangler en del. Men dette er et veldig aktuelt valg for deg som synes pudder er viktigst, samtidig som du vil ha en lett ski som er smal nok til å krysse et skareparti i god stil.

SFI (Ski Flex Index)

9
7
5
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Down Countdown 4:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
180 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 97555
Merke
Down
Modell
Countdown 4
Produsert i land
Andre lengder
Gliflate
94 cm
Rocker bak
36 cm
Rocker fram
50 cm
Skjær
133 cm
Tapering bak
17 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
107.5 mm
Midje (smaleste midt)
101.5 mm
Maks fram (breieste fram)
121.7 mm
Innsving radius
39.6 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.2 mm
Areal (en ski)
1887 cm2
Vekt
1773 gr
Relativ vekt
0.94 gr/cm2
Høyde på baktupp
22 mm
Høyde på framtupp
49 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
1 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå