Test av Armada Tracer 108

Test av Armada Tracer 108
Kategori
Topptur
Vekt
1870 gr
Midtbredde
107 mm
Testet lengde
188 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Armadas toppturserie Tracer har vært med noen år, men foran kommende vinter har modellene fått noen oppgraderinger. Nytt i år er lettere tre...kjerne og noe mer glassfiber. Fortsatt har skia titanalforsterk-ning under foten. Innsvingradiusen er jevn gjennom hele lengden, og 22 meter følger normen for denne skitypen. Fleksen er myk med ekstra myke tupper i begge ender, og vekta er i det øvre sjiktet. Typisk for Armada er en litt brå rockerovergang, men Tracer 108 har mer edruelig form på taperen foran enn hva som er typisk Armada. Skia har lang taper foran, og lavt spenn. Ble testet med relativt tunge bindinger.

På snø:

Alle i testlaget mistenker Armada Tracer 108 for å være tung – og det skyldes gode kjøre-egenskaper. Skia har flyt og fartsstabilitet i store mengder, og beskrives av flere som et lekent godstog i krevende nedkjøringer. Vekt, svingradius og lang rocker bidrar mye til dette. Samtidig gjør det at den føles litt tungkjørt når det er trangt, og nokså tunge testbindinger bidrar til å øke vekta. Skia i seg sjøl ville vært griselett i 2006, men i disse dager blir konstruksjonen på Tracer 108 litt for tung til å nå til topps som toppturski. Likevel er dette et solid skipar som passer frikjøreren som vil gå topptur nå og da, men kanskje helst ta heis til toppen.

Test av Armada Tracer 108

SFI (Ski Flex Index)

3
4
4
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada Tracer 108:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
188 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 34443
Merke
Armada
Modell
Tracer 108
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
164, 172, 180
Gliflate
125 cm
Rocker bak
19 cm
Rocker fram
44 cm
Skjær
125 cm
Tapering bak
25 cm
Tapering fram
38 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
126 mm
Midje (smaleste midt)
107 mm
Maks fram (breieste fram)
135 mm
Innsving radius
22.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
2160 cm2
Vekt
1870 gr
Relativ vekt
0.86 gr/cm2
Høyde på baktupp
35 mm
Høyde på framtupp
60 mm
Vinkelen på baktupp
21°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Black Crows Navis Freebird

Navis er en gammel traver i Black Crows sin lineup, hvor modellene heter det samme,...
+

G3 Findr 102

G3s Findr-serie gjorde det bra i vår skitest da den kom i 2017. I år...
+

Stöckli Edge Tour 100

Den nye toppturmodellen fra sveit-siske Stöckli imponerer med lav vekt selv om konstruksjonen er testens...
+

Stereo Lynx MK 3

Stereos tredje versjon av Lynx har etter hvert fått svært gjennomsnittlige mål, og forskjellene fra...
+

Black Diamond Helio Recon 105

Testens tyngste ski er den bredeste modellen i Black Diamonds nye Helio Recon-serie. Og den...
+

Black Crows Ferox Freebird

Kategoriens bredeste ski er en ny modell fra Black Crows, som beskriver den som «surfy»...
+

SGN Soleitind

Soleitind er ny og nest bredest i nor-ske SGNs toppturlinje. Monteringspunkt er to centimeter bak...
+

Line Vision 108

Vision er Lines nye toppturserie, som består av to modeller, og dette er den bredeste....
+

Blizzard Zero G 105

Den største skia i Blizzards Zero g-serie har fått litt ny form og litt mer...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå