Test av Rossignol Squad 7 2013

Test av Rossignol Squad 7 2013
Kategori
Pudder
Vekt
2432 gr
Midtbredde
118.4 mm
Testet lengde
190 cm
Pris
Kr 10 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

S7 er tilbake i moderert utgave, hils på Squad 7. Tuppene er hele 3 centimeter lavere enn før og vinkelen er mye spissere (fra 45 til 23 gra...der). Skia har fortsatt det lange setbacket som gir stor breddeforskjell fram og bak. Spennet har blitt mye høyere, spesielt på midten. Til tross for «Weight Reduction System» er ikke skia spesielt lett (1,05 gr/cm).

På snø:

Det virker som om Squad 7 er oppgradert og mer allroundvennlig enn gamle S7. Testpanelet er enige om at skia flyter som bare det, og selv om den er enkel å manøvrere, er den ikke like sikker når farta blir stor og underlaget utfordrende. I fastere og ujevne snøforhold, har bakskia tendenser til å gripe tak og ta styring. Testpanelet var ikke helt overbevist over kantgrepet, heller. Rossignols nye frikjørerfrieri er likevel en pålitelig flyteski med stor tupp som virker stødig på de aller fleste snøforhold.

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Rossignol Squad 7 2013:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
188 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55554
Merke
Rossignol
Modell
Squad 7 2013
Produsert i land
Frankrike
Andre lengder
Gliflate
115.5 cm
Rocker bak
33.5 cm
Rocker fram
39 cm
Skjær
135 cm
Tapering bak
29 cm
Tapering fram
24 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
18 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
6.5 cm
Maks bak (breieste bak)
127.7 mm
Midje (smaleste midt)
118.4 mm
Maks fram (breieste fram)
145.1 mm
Innsving radius
25.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
17.4 mm
Areal (en ski)
2310 cm2
Vekt
2432 gr
Relativ vekt
1.05 gr/cm2
Høyde på baktupp
32 mm
Høyde på framtupp
71 mm
Vinkelen på baktupp
°
Vinkelen på framtupp
23°
Høyde spenn
9 mm

Tilsvarende ski

+

Armada Bubba

Armada har en forkjærlighet for stivt midtparti og myke tupper. Bubba er kanskje den mest...
+

Fischer Big Stix 120

Bigstix 120 er den største av Fischer sin reinkarnasjon av Bigstix-serien. 120-varianten har en veldig...
+

Blizzard Bodacious 2013

Den største frikjøringsskia til Blizzard er utstyrt med såkalt «Flipcore»-teknologi. Blizzard hevder å ha snudd...
+

Atomic Automatic

Automatic er det nye frikjøringsalternativet fra Atomic, og skal ifølge produsenten være en mellomting mellom...
+

Salomon rocker2 115

Årets Rocker2-serie kommer i fl ere ulike bredder, denne er 115 millimeter på midten. Fleksen...
+

K2 Petitor

Sean Pettit har satt en ny standard for frikjøring, og dette er promodellen hans. Pettitor...
+

Völkl Kuro

Kuro er testens skikkeligste pudderski, og har det klart største arealet. Og når konstruksjonen er...
+

K2 Sideseth

Seth Morrison har hatt promodeller hos K2 siden 90-tallet. Dette er den bredeste noensinne, og...
+

Stereo Sonorous

Denne nye skia fra det norske vannskimerket Stereo Skis har myk bakski og stiv framski....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå