Test av Völkl Mantra 2013

Test av Völkl Mantra 2013
Kategori
Frikjøring
Vekt
2200 gr
Midtbredde
97.8 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

En gammel klassiker som peker seg ut som en av de smaleste i klassen. Lengre svingradie enn den sammenlignbare Enforcer. Mantra har en tung ...aluminiumssandwich. fleksen er stiv, spesielt i framtuppen. Tuppbøyen er bratt. Skia har litt spenn, men det er lavt. framskia har en lang, lav rocker. Skia er ikke tapret i det hele tatt, Mantra har dermed klassens lengste skjær

På snø:

En av de beste cruisingskiene på markedet – nå med rocker. Mangler noe fl ytegenskaper, men samtidig får du ikke noen overraskelser. Super til svinger i preparert bakke, kvikk, kontant og morsom. Generelt en god og manøvrerbar ski. Passer de som prioriterer preparerte bakker og vil ha en knallgod ski, samtidig som de vil nyte de beste pudderdagene

SFI (Ski Flex Index)

6
6
5
5
7

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Mantra 2013:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184.5 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 66557
Merke
Völkl
Modell
Mantra 2013
Produsert i land
Kina
Andre lengder
170, 177, 191
Gliflate
137 cm
Rocker bak
7.5 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
159.5 cm
Tapering bak
11.5 cm
Tapering fram
13.5 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
117.6 mm
Midje (smaleste midt)
97.8 mm
Maks fram (breieste fram)
131.9 mm
Innsving radius
27.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.3 mm
Areal (en ski)
1978 cm2
Vekt
2200 gr
Relativ vekt
1.11 gr/cm2
Høyde på baktupp
14 mm
Høyde på framtupp
68 mm
Vinkelen på baktupp
°
Vinkelen på framtupp
43°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Head Hammered

Head har tidligere laget racingaktige frikjøringsski, så her er det mye forandring på en gang....
+

Salomon Rocker 2 108

En av de to nye medlemmene i Salomons Rocker2- familie. 108-versjonen er ei myk ski...
+

Line Influence

Dette er en konservativ modell fra ellers eksperimentelle og populære line. Gjennomsnittlig flekskurve, normal innsving...
+

Icelantic Der Seeker

Der Seeker fra icelantic har stiv baktupp og bakski som går over i en myk...
+

Movement Buzz

Movement Buzz er en forholdsvis smal ski med en stor rockertupop for flyt i pudder....
+

Nordica Enforcer 2013

Enforcer fortjener klassikerstempel, etter å ha levert gode allroundegensaper i en årrekke. Denne utgaven har...
+

Head Sacrifice

Head kaller sin rockervariant tNt - tip´n´tail rocker, men på Sacriface er det først og...
+

Blizzard Cochise 2013

Frikjøringsskia fra Blizzard har såkalt «fl ipcore», det vil si at kjernen er profi lert...
+

Dynastar Cham 107 2013

Dynastar har kastet alle de gamle oppskriftene og startet helt på nytt. Her fi nnes...
+

Fischer Bigstix

Bigstix er en veldig gammel kjenning i ny drakt. Gjennomsnittlig stiv, kort svingradie i bakskia...
+

Armada TST

Armada lager ski med veldig korte svingradier, men denne er opp mot normalen. Et voldsomt...
+

4FRNT HOJI 2014

Hoji er en moderert versjon av Renegade. Midja er smalere, men ellers kjenner vi igjen...
+

Liberty Variant

Fra liberty har vi sett ganske ekstreme ski opp gjennom tida. Både Genome og Mutant...
+

4FRNT Cody

Cody er en ny ski fra 4FRNT. Den har kortere svingradie enn mye annet fra...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå