Test av Movement Superturbo

Test av Movement Superturbo
Kategori
Frikjøring
Vekt
2480 gr
Midtbredde
114.6 mm
Testet lengde
182 cm
Pris
Kr 7 499,-
Årsmodell
2014

Teknisk info:

Movement Superturbo har en gedigen flytetupp foran, kombinert med kort radie og langt setback. Movement lager nesten alle skia sine i en ty...pisk semicapkonstruksjon. Den har lang rocker i framskia. Framskia har lang tapering, ellers ville tuppen vært enorm. Bakskia er kort, stiv og har mye spenn. Tuppvinkelen er lav og spiss. Tung konstruksjon.

På snø:

Tuppene til Superturbo gir utvilsomt god flyt, og den lever opp til navnet – den skyter av gårde i løssnøen tross sitt lille areal (2222 cm2) sammenlignet med andre ski i testen. Stiv bakski og mye innsving føles bra i bakken. Følelsen av at den vingler trekker ned helhetsinntrykket. Kan stuke i uspora snø, men det kan overvinnes ved å legge seg bakpå – du er nødt til det for å få press på den stive bakskia.

Test av Movement Superturbo

SFI (Ski Flex Index)

7
7
6
6
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Movement Superturbo:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 77665
Merke
Movement
Modell
Superturbo
Produsert i land
Tunisia
Andre lengder
192, 202
Gliflate
125 cm
Rocker bak
14 cm
Rocker fram
44 cm
Skjær
116 cm
Tapering bak
27 cm
Tapering fram
40 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13.5 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13.5 cm
Maks bak (breieste bak)
129 mm
Midje (smaleste midt)
114.6 mm
Maks fram (breieste fram)
143.9 mm
Innsving radius
19.3 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.9 mm
Areal (en ski)
2222 cm2
Vekt
2480 gr
Relativ vekt
1.11 gr/cm2
Høyde på baktupp
34 mm
Høyde på framtupp
61 mm
Vinkelen på baktupp
27°
Vinkelen på framtupp
17.8°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Elan Boomerang 2014

Førsteutgaven av Boomerang var forløperen til mange av dagens pudderski, med rocker og taper kombinert...
+

Rossignol Super 7

Super 7 er videreføringen av S7, som utmerket seg med en stor, høy og spesiell...
+

Fischer Bigstix 2014

Bigstix-serien var det første fatskibekjentskapet for mange, og nå er den tilbake i bred rockerutgave....
+

Rossignol Squad 7

Squad 7 er storebroren til Super 7. De er vesentlig stivere i hele skia bortsett...
+

Elan Spectrum 115

Fra tid til annen dukker det opp superbrede ski med konstruksjon som bakkeski. Her hører...
+

Black Diamond Amperage

Amperage er blant de slankere modellene i vår test og testparet er i tillegg det...
+

Black Diamond Megawatt

Black Diamond har gått bort fra reine capkonstruksjoner og lager overflater med mye relieff kombinert...
+

DPS Wailer

Stor flytetupp, moderat midtbredde og kort radie karakteriser denne DPS-modellen, som er laget i USA....
+

Head Turbine

Cyclics storebror er bygget i sandwichkonstruksjon med gummi som tuppbyggere. Head har siden i fjor...
+

4FRNT Renegade 2014

Renegade er allerede legendarisk i storfjellsklassen, og 4Frnt gjør stadig små justeringer. Den har fortsatt...
+

Armada Norwalk

Norwalk er en ny feit pudderski for de som ikke skal kjøre baklengs. Den ser...
+

Armada Magic J

Den brede og lekne twintipskien Armada JJ dannet skole for noen år siden og her...
+

SGN Togga

Sogndalsbaserte SGN sin første modell er Togga, i tradisjonell glassfi bersandwich. Negativt spente ski med...
+

Head Cyclic

Head har forlengst forlatt dundreskiene med stiv fleks og kjempelang radie, nå er det myk...
+

Völkl Two

Völkl selger drøssvis av ski, men har manglet en virkelig leken twintipski for pudder (symmetriske...
+

Faction Candide 4.0 2014

Candide 4.0 er en stor og lang ski med lang svingradie. Faction har testens eneste...
+

Nordica Helldorado

Twintipskien Helldorado er blant de smaleste i testen, men samtidig lengst av alle. Det er...
+

Salomon Quest 115

Den lekne Rocker 2-serien fra Salomon er en stor suksess, og nå kommer den mer...
+

Line Sickday

Sickday er laget i glassfiberarmert semicapkonstruksjon med sidevegg. Tuppene er tynne med glassfiber som fyllmateriale....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå