Test av Stereo Piste RS

Test av Stereo Piste RS
Kategori
Bakkeski
Vekt
1800 gr
Midtbredde
78 mm
Testet lengde
183 cm
Pris
Kr 11 900,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og frikjøring, men dette er en ren bakkeski utviklet i mer... eller mindre offisielt samarbeid med flere pensjonerte alpinstjerner. Midtbredden og konstruksjonen med aluminiumsforsterkning kan minne om de andre, men ellers skiller Stereo seg ut, først og fremst ved at de er desidert mykest i hele lengden. Svingradien er jevn og blant de lengste i klassen og det er en tydelig rocker foran og et mindre løft bak. Den er også blant de lettere skiene i kategorien, men har en solid racingplate under bindingen for ekstra demping.

På snø:

Stereo Piste RS mer som en frikjøringsski enn en vass racingski i dette selskapet. Den norskdesignede utfordreren svinger mykt og fint, men er tregere fra kant til kant og gir mindre respons enn de andre. Vi savner draget inn svingen. På den annen side ligger den rolig og stødig, og synes du den svinghissige racingfølelsen blir masete, kan dette funke fint. Men da har du på den annen side en rekke bredere all mountain-modeller å velge mellom. Vi er altså ikke helt overbevist, men hvis du er ute etter litt av den samme følelsen som på frikjøringsskiene, bare med bedre kantgrep i preparerte løyper, kan Stereo Piste RS gi mange fine skidager.

Test av Stereo Piste RS

SFI (Ski Flex Index)

4
4
4
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Stereo Piste RS:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44444
Merke
Stereo
Modell
Piste RS
Produsert i land
Sverige
Andre lengder
175
Gliflate
115 cm
Rocker bak
27 cm
Rocker fram
41 cm
Skjær
157 cm
Tapering bak
12 cm
Tapering fram
14 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
107 mm
Midje (smaleste midt)
78 mm
Maks fram (breieste fram)
122 mm
Innsving radius
18.2 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1670 cm2
Vekt
1800 gr
Relativ vekt
1.08 gr/cm2
Høyde på baktupp
15 mm
Høyde på framtupp
46 mm
Vinkelen på baktupp
16°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå