Test av Rossignol Hero Elite Plus TI

Test av Rossignol Hero Elite Plus TI
Kategori
Bakkeski
Vekt
1940 gr
Midtbredde
76 mm
Testet lengde
174 cm
Pris
Kr 9 500,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er en god centimeter bredere enn en racing...ski, men har den samme røde dekoren og sandwich-konstruksjon med sidekanter. Modellen er «laget for lidenskapelige tilhengere av konkurranser» i følge produsenten, som understreker at kraft og presisjon balanseres med komfort. Bak disse ordene skjuler det seg en ganske kraftig konstruksjon med stiv fleks i hele lengden, særlig foran og bak. Svingradien er også krappest bak. Egenvekten er blant de høyere i testen. De har en liten antydning til rocker framme.

På snø:

Rossignol Hero Elite Plus+ Ti ligger dødt og rolig på snøen og svinger presist straks du legger den på kant. Tallene forteller at den er blant modellene som ligger tettest opp mot en racingski, og de holder kanten godt. Samtidig er de lettkjørte og greie å kontrollere, i alle fall så lenge du har kontroll på de stive og innsvingte bakskiene. Rossignol Hero Elite Plus+ Ti er en super bakkeski til både korte og mellomlange svinger. Samtidig når ikke plussvarianten av Hero helt opp på kantgrep og fartstabilitet, men den er et solid valg for den som vil ha en spesialisert, men samtidig lettkjørt bakkeski.

Test av Rossignol Hero Elite Plus TI

SFI (Ski Flex Index)

7
7
5
7
6

Fri Flyt helhetsvurdering av Rossignol Hero Elite Plus TI:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
174 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 77576
Merke
Rossignol
Modell
Hero Elite Plus TI
Produsert i land
Spania
Andre lengder
160, 167, 181
Gliflate
139 cm
Rocker bak
7 cm
Rocker fram
28 cm
Skjær
151 cm
Tapering bak
10 cm
Tapering fram
13 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
109 mm
Midje (smaleste midt)
76 mm
Maks fram (breieste fram)
129 mm
Innsving radius
14.4 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1610 cm2
Vekt
1940 gr
Relativ vekt
1.21 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
51 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
36°
Høyde spenn
11 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå