Test av K2 Disruption

Test av K2 Disruption
Kategori
Bakkeski
Vekt
1910 gr
Midtbredde
81 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil Mahre bød selveste Ingemar Stenmark på kamp om verdenscup-kula ...på 1980-tallet. Med Disruption er de – om ikke tilbake i World Cup – så i alle fall ute med en rendyrket bakkeski. Disruption har sidevegg langs midtpartiet av skien og alumiuniumsforsterkning (Titanal) som også er sentrert rundt midten. Fleksen er stiv foran og bak, middels på midten. De utmerker seg med forholdsvis mye spenn under midtpartiet, men samtidig markert rocker både foran og bak.

På snø:

Førsteinntrykket av K2 Disruption preges av de veldig lave tuppene, her har du følelsen av å fly lavt over bakken. Amerikanerne med fabrikk i Kina har laget en kjapp og lettkjørt bakkeski, uten at de er tilbake som racingmerke. Disruption vil gjerne at du skal kjøre korte svinger og er kontant og presis, men mangler det sugende draget inn i svingen som vi finner hos de hvasseste i denne testen. Kantgrepet er ikke like overbevisende som på de beste, men dette er en finfin carvingski som vil passe mange – til en rimelig pris.

Test av K2 Disruption

SFI (Ski Flex Index)

8
5
5
6
7

Fri Flyt helhetsvurdering av K2 Disruption:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
179 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 85567
Merke
K2
Modell
Disruption
Produsert i land
Kina
Andre lengder
163, 170, 184
Gliflate
113 cm
Rocker bak
30 cm
Rocker fram
36 cm
Skjær
162 cm
Tapering bak
6 cm
Tapering fram
11 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
111 mm
Midje (smaleste midt)
81 mm
Maks fram (breieste fram)
125 mm
Innsving radius
18.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1690 cm2
Vekt
1910 gr
Relativ vekt
1.13 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
46 mm
Vinkelen på baktupp
19°
Vinkelen på framtupp
33°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå